• På Rådhusbalkongen. Helt til høyre: William Dall var skipsmegler og oljekonsulent. Han levde mellom 1913 og 1996. Kristiansund var heldig som fostret denne samfunnsbyggeren.
Uttrykket ”et stille diplomati” passer så godt på hans metode for å løse store samfunnsoppgaver. Vi tenker da hans betydelige arbeid som leder av Den kommunale kommunikasjonskomite i 15 år og Kristiansund Flyplasskomite i 10 år. Han var leder av oljeutvalget i 10 år, mellom 1970 og 1980. Deretter ble han kommunens første oljekonsulent.
William Dall var den naturlige leder da det kommunale oljeutvalget ble opprettet 3. november 1970.
Hans liv med hemmelighold under krigen, som leder av etterretningsorganisasjonen XU i Kristiansund, var egenskaper han kunne benytte da han gikk inn som foregangsmann i oljen. Som det kommer frem i boka ”Et stille diplomati”, hadde han svært gode kontakter til det innerste kontor i Industridepartementet. Der inne regjerte departementsråd ”Ossi” Müller, også han var født i Kristiansund.
Dall var systematisk. Alle fremstøt ble nøye planlagt og diskutert internt i lukket rom med få betrodde. Oljeutvalget stengte seg inne, før de dro ut i felten, og så dro de hjem for å evaluere muligheter og fiender.  (tekst: Helge Hegerberg)Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

På Rådhusbalkongen. Helt til høyre: William Dall var skipsmegler og oljekonsulent. Han levde mellom 1913 og 1996. Kristiansund var heldig som fostret denne samfunnsbyggeren. Uttryk...