• St. Eystein kirke er en katolsk kirke i Kristiansund kommune, Møre og Romsdal. Kirken ligger sentralt på Kirkelandet, nær sentrum av byen. Den ble vigslet 25. mai 1958 av biskop Johannes Rüth.[1][2]

Kirken er menighetskirke for katolikkene i kommunene på Nordmøre, og Rindal og en del av Heim kommune to i Trøndelag ; den ligger under Trondheim stift av Den katolske kirke. Sogneadministrator og prest for menigheten er pastor Dominic Nguyen Van Thanh (fra 1. august 2017).

Kirken har adresse Flintegata 5.
Forhistorie
I 1932 ble det første katolske kapellet innviet i Kristiansund. Det ble brukt blant annet av de katolske nonnene tilhørende ordenen Karl Borromeussøstrene, som fra 1934 drev fødestue i byen. Den katolske menigheten i Kristiansund ble opprettet i 1934, og både menighet og kapell fikk navn etter St. Eystein. Både kapellet og prestegården brant ned til grunnen da Kristiansund ble bombet i 1940Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

St. Eystein kirke er en katolsk kirke i Kristiansund kommune, Møre og Romsdal. Kirken ligger sentralt på Kirkelandet, nær sentrum av byen. Den ble vigslet 25. mai 1958 av biskop Jo...