• Devoldholmen. Fergekai, toll, containere. Grindalsenga borettslag på Milnbergan. Klippfiskmuseet. Havneskur.

Hvem var Devold på holmen ?

Den sentrale plassen for ankomst og avreise i Kristiansund er Devoldholmen.

Hvorfor heter fergekaia Devoldholmen? Hva kunne det ha hett der hvis han ikke hadde vært innom?

Opprinnelig hette det Fosnavågnesset! Seinere er området kalt både Knudtzonholmen og Werringholmen, etter storkonsulen og svogrene hans, men Devold holder stand!

Peder Devold var fra Åndalsnes. Rettere sagt, fra Sletta i Kors sogn oppi Romsdalen. Noen har vel sett Slettafossen ? (Kiosken der ble kåret til selger av Norges styggeste suvenir for noen år siden, det var en knokkelliknende kløpinne i plast.) Han ble født der i 1782, kom hit og gjorde stor karriere, gikk konkurs og avsluttet i Stettin i Polen i 1867.

Han var tollinspektør, sjef for den lokale tolletaten. En egenartet personlighet som ivrig tok del i det offentlige liv, for eksempel i den kommunale kolerakomitéen.

Det var stort rom for personlig skjønn i fortollinga den gangen, og det hagla med konflikter og gjensidige beskyldninger om korrupsjon, smøring, smugling og underslag – også internt mellom tollerne. Devold var nidkjær, selvrådig og hevngjerring, står det i byhistoria. Tollbua var i hans hus i Vågen fra 1821. Her var det to brygger og bolighus, men også urtehage, stabbur og fjøs. Og en husmannsplass.   Selve Devoldholmen lå utenfor Holmasundet, som ble fylt igjen på 1960-tallet og gikk omtrent der Svensson Chips holder hus nå. Devold eide også dalsøkket som seinere ble fylt opp med ballast og vigslet til Gomalandets gravsted, han eide Bentnesset (i dag Fiskeribasen) og Øverkrana. Og han var reder. Så han trengte nok ekstrainntekter i etableringsfasen.

Devoldholmen slik jeg husker den (som en holme utafor sundet), var opprinnelig 2 holmer. Den sydligste hette Knudtzonholmen, etter Søren Knudtzon, onkel til storkonsulen. Etter hvert var det Nikolay H Knudtzon III selv som ble eier av alt sammen, også i dette området. Og etter ham kom Werring Hermanos. Men Devold hadde på sin side kjøpt sin holme, med to brygger på, av Isaac og Thomas Moses (1829-41), halvbrødre av Eidsvollsmannen John Moses. Etter Devold holdt Kristiansunds Sjømannsskole hus her, det var på 1860-tallet. Sjøl husker jeg mopedverkstedet til Sigvart Sivertsen og Helsets fargehandel. (OW)

Devold var godt gift, med Anne Johanne Møllmann Christie, datter til byfogd og postmester Johan Koren Christie, søster til Eilert og Wilhelm –

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Devoldholmen. Fergekai, toll, containere. Grindalsenga borettslag på Milnbergan. Klippfiskmuseet. Havneskur. -- ' Hvem var Devold på holmen ? Den sentrale plassen for ankomst og...