• Norske Shells adm bygg på Råket i Kristiansund 1992.

Rundt 120 Shell-ansatte blir direkte med over til OKEA etter at selskapet har kjøpt Shell sine andeler i Draugen og Gjøa, og i tillegg vil OKEA rekruttere ekstra personell fra Shell-organisasjonen.

Med på handelen følger operatørskapet for Draugen. Og det ikoniske kontorbygget til Shell i Kristiansund.

Kristiansund blir OKEA sitt senter for operasjoner på norsk sokkel. Selskapet har ambisjoner om å forlenge levetiden på Draugen til 2040 og ser for seg nye muligheterfor den lokale leverandørindustrien både på Draugen og andre felt selskapet vil drive i årene fremover. OKEA har ikke hatt noe operatøransvar eller driftsorganisasjon tidligere.

OKEA bygger opp
– Vi er midt inne i en prosess der vi ser på hvordan organisasjonene blir etter salg av Draugen og Gjøa, hvilken organisasjonen vi skal ha i Norge og hvor den enkelte medarbeider skal sitte, forteller kommunikasjonssjef Kitty Eide i Norske Shell.

– Vi har 120 landstillinger i Kristiansund i dag, og i tillegg rundt 90 til de offshoreansatte på Draugen. Totalt vil OKEA overta 120 personer som arbeider offshore, i Kristiansund og i Stavanger, som del av virksomhetsoverdragelsen, og i tillegg har de gitt beskjed om at de har 46 ledige posisjoner som Shell-ansatte kan søke på. Totalt vil det nok bli flere stillinger hos Shell og OKEA til sammen etter at salgsfasen er gjennomført enn det Shell har alene i Kristiansund i dag.

Bygget til Shell på Råket i Kristiansund ble tatt i bruk i 1992 for å huse landorganisasjonen til Draugen da feltet ble åpnet. Senere har organisasjonen også fått ansvar for enkelte tjenester tilknyttet Ormen Lange og fra 2016 også Knarr-feltet som Shell ble operatør for etter oppkjøpet av BG i 2016.

Krevende å splitte opp
– Personalet i Kristiansund har hatt mange arbeidsoppgaver knyttet opp til flere felt. Det gjør at det er komplisert når vi skal splitte opp og føre over noe av virksomheten til OKEA. Men vi har et klart mål om at OKEA skal få en god start i Kristiansund og at de Shell ansatte skal bli tatt godt vare på, sier Eide.

Når nå OKEA skal overta Shellbygget, må selskapet på jakt etter nye lokaler for de ansatte selskapet fortsatt skal ha i Kristiansund.

Lokalisering ikke avklart
– Shell skal fortsatt drifte Ormen Lange, være teknisk tjenesteyter på Nyhamna og i tillegg operatør av Knarr, og vi må ha nok folk med riktig kompetanse til disse oppgavene. Noen oppgaver blir nok overført til Nyhamna og noen oppgaver vil bli utført i Stavanger, så akkurat hvor mange som blir stasjonert i Kristiansund og hvor disse skal sitte når Draugen-salget er gjennomført er ikke klart ennå.

– At Shell fortsatt vil være tilstede i Kristiansund er likevel klart, men vi må jakte på synergier mellom lokasjonene våre og ta den tid som behøves til dette. På sikt blir vi imidlertid langt færre i nordmørsbyen enn vi er i dag, legger Kitty Eide til.

Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Norske Shells adm bygg på Råket i Kristiansund 1992. Rundt 120 Shell-ansatte blir direkte med over til OKEA etter at selskapet har kjøpt Shell sine andeler i Draugen og Gjøa, og i...