• Fiskeflåten på Nordmøre fikk en moderne tilvekst i 1986 da tråleren «Drotholm» ble overlevert fra Kalmar Fartygsreparasjoner i Sverige til rederiet  A/S Drotholm med Nils Blakstad og sønner som hovedaksjonærer. Den avanserte reketråleren var 47,5 meter lang, 10 meter bred og hadde en kapasitet på 40 tonn reker i døgnet. Rekene ble levert ferdig i fire-kilos kartonger. Den hadde også konsesjon og lagringsplass for 300 tonn lodde. Båten kostet 30 millioner. I 1992 var derimot eventyr over. Fiskeflåten på Smøla var hardt presset, og forsøket på et rederi-samarbeid for å redde «Drotholm» kom ikke i havn. Båten ble solgt til Tromsø.  -- Hekktråler Drotholm. Bildet er fra avisa Tidens Krav sitt arkiv i tidsrommet 1970-1994. Nå i Nordmøre museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

Fiskeflåten på Nordmøre fikk en moderne tilvekst i 1986 da tråleren «Drotholm» ble overlevert fra Kalmar Fartygsreparasjoner i Sverige til rederiet A/S Drotholm med Nils Blakstad ...