• Liten kommode for oppbevaring av stereobetrakter og stereofotografier. De fire minste skuffene er spesialtilpasset stereofotografier, mens det nederste rommer en håndholdt stereobetrakter. 
Motivene er fordelt på steder, Palestina, Italia, India og Norge, og hver av de fire stedene har fått sin skuff. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Liten kommode for oppbevaring av stereobetrakter og stereofotografier. De fire minste skuffene er spesialtilpasset stereofotografier, mens det nederste rommer en håndholdt stereobetrakter. 
Motivene er fordelt på steder, Palestina, Italia, India og Norge, og hver av de fire stedene har fått sin skuff. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Liten kommode for oppbevaring av stereobetrakter og stereofotografier. De fire minste skuffene er spesialtilpasset stereofotografier, mens det nederste rommer en håndholdt stereobetrakter. 
Motivene er fordelt på steder, Palestina, Italia, India og Norge, og hver av de fire stedene har fått sin skuff. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Liten kommode for oppbevaring av stereobetrakter og stereofotografier. De fire minste skuffene er spesialtilpasset stereofotografier, mens det nederste rommer en håndholdt stereobetrakter. 
Motivene er fordelt på steder, Palestina, Italia, India og Norge, og hver av de fire stedene har fått sin skuff. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Liten kommode for oppbevaring av stereobetrakter og stereofotografier. De fire minste skuffene er spesialtilpasset stereofotografier, mens det nederste rommer en håndholdt stereobetrakter. 
Motivene er fordelt på steder, Palestina, Italia, India og Norge, og hver av de fire stedene har fått sin skuff. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum
  • Liten kommode for oppbevaring av stereobetrakter og stereofotografier. De fire minste skuffene er spesialtilpasset stereofotografier, mens det nederste rommer en håndholdt stereobetrakter. 
Motivene er fordelt på steder, Palestina, Italia, India og Norge, og hver av de fire stedene har fått sin skuff. 
Stereokameraene ga en svært populær form for bilder på slutten av 1800-tallet. Stereofotografi var med på å forme fotoindustrien. Folk ønsket å se mer av verden, og stereofotografiet gjorde det mulig å forestille seg at man var til stede i motivet, grunnet en optisk effekt som utnytter dybdesynet vårt. 
Et stereokamera har to objektiver med en avstand på litt over seks centimeter, omtrent samme avstand vi har mellom pupillene. En eksponering gir dermed to bilder av samme motiv. Når dette paret med fotografier blir montert, f.eks. på en papplate, og sett på gjennom en stereobetrakter, fremstår motivet som tredimensjonalt.
    Photo: Preus museum

Møbel

Add a comment or suggest edits

For å publisere en offentlig kommentar på objektet velger du «Skriv en kommentar». For å sende en henvendelse direkte til museet velger du «Send en henvendelse».

Leave a comment or send an inquiry

Share to