Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum
Brudekjole av silke. Teknikk: fire-skaft sateng (faille?), linkniplinger (guipure), fór: bomullsdrill i livet, linlerret i skjørtet, hele kjolen er sydd dobbelt: sateng og fórstoff i samme søm.
Form: Timeglassfigur, puffede ermer, høy hals, foldet bak, lite slep.
A
Kjoleliv av silke. Lukkes foran med skjulte hekter og maljer, som er innsatt vekselvis i de to sider. Kappe av 10 cm bred guipure-knipling påsatt i V-form fra skulder til talje, både foran og på ryggen. Smal chiffonrysj i halskant. Oppsmuldrede svettelapper inni ved armhulene. Disse har muligens vært laget av et plastlignende stoff som har vært sydd på, men som har knekt opp og flasset av i løpet av årene. Har en "syntetisk" tekstur og er mørk brun.
B
Skjørt av silke. Vidden er samlet midt bak i en tredobbelt motfold. Her er det også en stor hekte å feste til livet for samling av kjolens to deler. Et rundskåret belte er nestet til på to punkter og lukkes i siden. På skjørtets innside holdes bakvidden samlet ved knehøyde av to bånd som er festet til skjørtet med et mellomledd av elastikk. Det er sydd en lommepose inn i splittåpningen bak.
Photo:
Gamle Bergen Museum