Lejonmaskaron.
Ingår i en skulpturgrupp omfattande 48 st. mer eller mindre kompletta lejonmaskaroner samt delar och fragment. Ursprungligen har det funnits 54 lejonmaskaroner.
Vid bärgningen noterades röd färg i lejonets gap och vit färg på ögonen.
Lejonmaskaron 00022 är ett av de tidigaste skulpturfynden som bärgades. Den väckte från första stund uppmärksamhet genom sin höga kvalitet och kom därför att tjäna som ett slags vinjett och PR-märke för hela Vasa-projektet.
Placering på skeppet
Lejonmaskaronerna har dekorerat luckorna till Vasas kvadratiska kanonportar. Kanonportarna finns längs med långsidorna på övre batteridäck (24 st.) och undre batteridäck (28 st.) samt i aktern (2 st.). Av de påträffade maskaronerna har 44 st. återplacerats på skeppet. Maskaronerna är återplacerade på grundval av dykarnas lägesangivelser i samband med bärgningen, men exakta ursprungliga placeringar har ej kunnat fastställas. Placeringen för 00022 kan ha varit på undre batteridäck babord sida, på den 6:e kanonportsluckan från fören räknat.
Ikonografi
Valet av just lejonansikten till portprydnader är psykologiskt betingat och i enlighet med tidens symboliska bildtänkande. Den symboliska funktion som tilldelats Vasas skulpturer är här särskilt påtaglig och lättfattlig. I bildkonsten symboliserar lejonet bl.a. styrka och dödande kraft. Genom sin direkta anknytning till de under de uppfällda portluckorna utstickande kanonrören kom lejonmaskaronerna att utgöra symbolen för den förödande slagkraft fartyget representerade genom sin bestyckning. Det skall också framhållas att lejonmaskaroner av detta slag är ett ofta återkommande dekorativt inslag i renässans- och barockarkitekturen, varför man inte ensidigt ska betona de psykologiska och symboliska drivkrafterna bakom valet, utan också framhålla maskaronernas rent dekorativa funktion.
Bildsnidare
Vad gäller lejonmaskaronernas utförande kan två olika stiltyper urskiljas. Den stiltyp som lejonmaskaron 00022 tillhör kännetecknas bl.a. av något stiliserade men elegant skurna former, med en kraftig och jämn mankrans. Stilgruppen har åtskilliga detaljer gemensamt med riksvapnets sköldhållande lejon, varför man kan anta att det rör sig om samme bildsnidare, nämligen Mårten Redtmer. Den andra stilgruppen kännetecknas av mer rörliga och naturalistiska former, med liten mankrans. Bildsnidaren för denna stilgrupp är okänd.
Färganalys
Lejonmaskaronernas polykromi har fastställts genom analyser av påträffade färgspår. De visar att maskaronerna varit målade i en brungul nyans, med vita ögon och tänder samt rött gap. Anledningen till att man inte förgyllt maskaronerna utan målat dem i s.k. naturliga färger beror sannolikt på att man därigenom velat ge dem ett så naturalistiskt utseende som möjligt. Tilläggas kan att de brungula maskaronerna avtecknat sig mot rödmålade kanonportsluckor.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 44, s. 194-202.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988 samt i "Makten och härligheten", Vasamuseet 2002.
Inventerat 1974, 1998, 2002 samt 2020
Föremålet bärgades/påträffades någon gång under 1957.
Text in English: A lion mask, belonging to a sculpture group consisting of 48, more or less intact, lion masks in addition to various bits and pieces. There were originally 54 lion masks.
At the time of salvage, traces of red paint in the mouth and of white on the eyes could be seen.
The lion mask No. 00022 was one of the first sculptures to be recovered, and immediately drew attention by its high quality. It quickly came to serve as a sort of vignette and public-relations logo for the whole Vasa project.
Location on ship
The gunports are located on the upper gundeck (24 gunports), the lower gundeck (28 gunports) and on the aftercastle (2 gunports). Of the masks that were recovered, 44 have been repositioned on the ship. The masks were relocated on the basis of the divers'''' statements in connection with their recovery, but the exact location could not be determined. Position for 00022 on ship: the 6th gunport from the bow, on the port side of the lower gundeck.
Iconography
The choice of the faces of lions as embellishments of gunports was psychologically justified and entirely in accordance with contemporary beliefs concerning pictorial or sculptured images. The magical-symbolic function of Vasa''''s sculptures is particularly evident and easily understood here. In art, the lion stands, among much else, for strength and lethal power; their position over the gunports which, when opened, revealed the protruding muzzles of the guns, meant that the masks formed a symbol of the devastating striking power that the ship represented through its weapons. It must also be borne in mind that lion masks of this kind are a frequent decorative element in renaissance and baroque architecture, so that the psychological and symbolic motives for their choice should not be exaggerated to the extent of ignoring their values as straightforwardly decorative elements.
Woodcarver
Two types of mask are to be seen among the material. The style that lion mask No. 00022 represents is characterized by stylized forms, somewhat manneristic, but elegantly carved. The fringes of the manes are clearly marked. This type of mask has numerous details in common with the faces of the lions supporting the national coat of arms; it is therefore reasonable to suggest that they were executed by the same woodcarver, namely Mårten Redtmer. The other type of mask is characterised by forms that are mobile and naturalistic, with a small mane. The woodcarver for this type of mask is unknown.
Original colouring
Analysis of samples from surviving traces on the masks indicate that these once were painted in a brownish-yellow nuance, with white eyes and teeth, and red inside their mouths. Gilding was avoided as a natural, realistic effect was desirable. The masks were mounted on red gunport lids.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 44, pp. 194-202.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974,1998, 2002 and 2020
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».