• Frambeina er S-svungne noe som gjør at de har knær, de står også på runde knotter på gulvet. På knærne er det skåret ut skjell med en roacille under. Sargen har en avrundet trapesform, der det svinger inn på sidene mot ryggen. Fronten av sargen har utskjæringer av skjell og roaciller. Setet er avtagbart, det har samme form som sargen. Setet har et rammeverk i tre, området mellom disse er dekket av strie forsterket med to gjordbånd. Setet er stoppet og trukket i tekstil med blomstermønster. Bakbeina er formet og avrundet nederst før det blir mer firkantet mot sargen, de går i et med akterstavene. Akterstavene har en avrundet bakside, de starter rette, før de buer inn mot midten for så å bue seg utover og danner en svak bue med toppstykket. Bakdelen av sargen går litt over setet, fra denne går det et ryggebrett opp til toppstykket. Ryggbrettet er formet med buede former, slik at noen områder er smalere enn andre. På midten av toppstykket er det skåret ut et skjell med roaciller rundt, der er også noen blomster skåret ut.

Det kommer armlener ut fra akterstavene, disse er svungne. Armlenene lener seg på støtter som kommer opp fra sargen, armlenene går litt lenger frem enn støttene.
    Photo: Haugalandmuseet
  • Frambeina er S-svungne noe som gjør at de har knær, de står også på runde knotter på gulvet. På knærne er det skåret ut skjell med en roacille under. Sargen har en avrundet trapesform, der det svinger inn på sidene mot ryggen. Fronten av sargen har utskjæringer av skjell og roaciller. Setet er avtagbart, det har samme form som sargen. Setet har et rammeverk i tre, området mellom disse er dekket av strie forsterket med to gjordbånd. Setet er stoppet og trukket i tekstil med blomstermønster. Bakbeina er formet og avrundet nederst før det blir mer firkantet mot sargen, de går i et med akterstavene. Akterstavene har en avrundet bakside, de starter rette, før de buer inn mot midten for så å bue seg utover og danner en svak bue med toppstykket. Bakdelen av sargen går litt over setet, fra denne går det et ryggebrett opp til toppstykket. Ryggbrettet er formet med buede former, slik at noen områder er smalere enn andre. På midten av toppstykket er det skåret ut et skjell med roaciller rundt, der er også noen blomster skåret ut.

Det kommer armlener ut fra akterstavene, disse er svungne. Armlenene lener seg på støtter som kommer opp fra sargen, armlenene går litt lenger frem enn støttene.
    Photo: Haugalandmuseet
  • Frambeina er S-svungne noe som gjør at de har knær, de står også på runde knotter på gulvet. På knærne er det skåret ut skjell med en roacille under. Sargen har en avrundet trapesform, der det svinger inn på sidene mot ryggen. Fronten av sargen har utskjæringer av skjell og roaciller. Setet er avtagbart, det har samme form som sargen. Setet har et rammeverk i tre, området mellom disse er dekket av strie forsterket med to gjordbånd. Setet er stoppet og trukket i tekstil med blomstermønster. Bakbeina er formet og avrundet nederst før det blir mer firkantet mot sargen, de går i et med akterstavene. Akterstavene har en avrundet bakside, de starter rette, før de buer inn mot midten for så å bue seg utover og danner en svak bue med toppstykket. Bakdelen av sargen går litt over setet, fra denne går det et ryggebrett opp til toppstykket. Ryggbrettet er formet med buede former, slik at noen områder er smalere enn andre. På midten av toppstykket er det skåret ut et skjell med roaciller rundt, der er også noen blomster skåret ut.

Det kommer armlener ut fra akterstavene, disse er svungne. Armlenene lener seg på støtter som kommer opp fra sargen, armlenene går litt lenger frem enn støttene.
    Photo: Haugalandmuseet

Stol

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to