• Betegnelse: gassmaske med bruksanvisning og ekstra brilleglass i hylse
Form: hylsteret har sylinderform med vannrette striper i form av bulker ut, lokket er løst, men forsvinner ikke for det er tredd på et bånd som sitter fast i selve hylsen. Gassmasken ser ut som et innsekt, med runde øyenhull med plastbriller i og en svart snute hvor en skal feste en grå kolbe.
Tilstand: endel rust på hylsteret, resten i ganske god stand. Gummien i masken er litt sprukket rett ved snuten, men ikke mer enn at jeg tror den ville vært brukbar dersom det var nødvendig.  På kolben er det bare bittelittegrann rust. Den lille papirposen med ekstra brilleglass (eller hva det er) er gulnet og sprø, men hel. Bruksanvisningen er litt sprø og har noen flekker av rust og gulnet noe.
    Photo: Museene i Akershus

gassmaske med bruksanvisning og ekstra brilleglass