Motivet visar olika skeden i silkesframställningen: plockning av kokonger, kokning, spinning, vävning och slutligen färgning av sidentyg. Totalt avbildas 87 gestalter, varav 1 man ...
Motivet visar olika skeden i silkesframställningen: plockning av kokonger, kokning, spinning, vävning och slutligen färgning av sidentyg. Totalt avbildas 87 gestalter, varav 1 man och två barn, resten kvinnor.
På målningen finns även en eftertext, skriven av Wang Ao som var stadsminister i Kina under Mingdynastins senare del. I texten lovsjunger han den Kinesiska silkesindustrin. Wang Ao skriver: ”I hela landet fanns varken en flicka som inte sysslade med silkesmaskuppfödning eller någon plats utan silkesmaskuppfödning”. Med målningen hoppas Wang Ao att denna traditionella industri förs in i historien som ett högt värderat och ärat jordbruk.
About the object
about
Målning på siden, visande sidentillverkning i Kina. Motivet, från höger till vänster visar olika skeden: plockning av kokonger, kokning, spinning, vävning och slutligen färgning av sidentyg. Längst till vänster finns text skriven med kinesiska tecken. Baksidan förstärkt med papper vid senare tillfälle dock före 1915. Undersökt m... Målning på siden, visande sidentillverkning i Kina. Motivet, från höger till vänster visar olika skeden: plockning av kokonger, kokning, spinning, vävning och slutligen färgning av sidentyg. Längst till vänster finns text skriven med kinesiska tecken. Baksidan förstärkt med papper vid senare tillfälle dock före 1915. Undersökt med en skriven rapport 2010 av Professor Uta Lauer vid institutionen för konstvetenskap på Stockholms Universitet
Subject
Motivet visar olika skeden i silkesframställningen: plockning av kokonger, kokning, spinning, vävning och slutligen färgning av sidentyg. Totalt avbildas 87 gestalter, varav 1 man och två barn, resten kvinnor.
På målningen finns även en eftertext, skriven av Wang Ao som var stadsminister i Kina under Mingdynastins senare del. I texten lovsjunger han den Kinesiska silkesindustrin. Wang Ao skriver: ”I hela landet fanns varken en flicka som inte sysslade med silkesmaskuppfödning eller någon plats utan silkesmaskuppfödning”. Med målningen hoppas Wang Ao att denna traditionella industri förs in i historien som ett högt värderat och ärat jordbruk.
År 1915 lämnad som gåva till Sigurdh S Tunwall (?) till dennes morbror Oscar Byström (skådespelare och teaterdirektör). Sigurdh hade i sin tur fått den av en kinesisk köpman (lastemottagare) i Nganking, Anhui. Den sändes med Ostasiasiska Komp. S/S Sumatra till Sverige. Museet erbjöds att köpa målningen av Constance Byström, som blev änka efter Oscar Byström 1938. Enligt uppgifter från tidigare ägare härrör målningen troligen från 15- 1600-talet.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».