History
-
Sverre Hjertsen ble utdannet ved Bjarne Engebrets malerskole 1944; Statens Kunstakademi, Oslo under Jean Heiberg 1946–48.
Hjertsen drev som malermester i flere år og debuterte som maler før han hadde fullført sin formelle utdannelse som kunstner. Han malte hovedsakelig landskaper, men også interiører og figurkomposisjoner. De tidligste landskapsbilder med motiver fra Telemark er litt tunge og dystre i fargen og syns påvirket av Harald Kihle. Formspråket er en forenklet naturalisme. Etter et besøk i Paris i 1948 ble hans teknikk og uttrykksform dristigere og fargen mer robust og konsentrert. Fra 1950-årene arbeidet han gjerne med motiver fra Lista, hvor selve landskapet har den forenklede form han søkte. Linjene i det bølgende landskapets brungule og grønne teiger brytes bare av et par brune kyr, et steingjerde, noen hus eller et enkelt tre. Typiske bilder er Disig vær, Landskap fra Lista, Gråvær, Rare skyer og Sommerkveld.
I midten av 50-årene arbeidet H. seg fram mot et mer variert uttrykk og en større gjennomarbeidelse av motivet. Han viste enkelte solid komponerte og fargemessig fine figurkomposisjoner som Karsja og 5 og 13 år. De fleste landskapsmotiver var fra Risør, med kystmotiver som Siv, Strandblomster og Solbrytning.
Hjertsens lett abstraherte bilder fra 50- og 60-årene er bygd på naturopplevelser. Fargen ble ofte lagt tynt på i laserende strøk på en undermaling som fikk spille med. H. utmerket seg gjennom hele sin produksjon ved en utsøkt håndverksmessig utførelse. Det kan imidlertid av og til virke som om den tekniske ferdighet fortrengte hans opplevelse av motivet. Bildene har gjennomgående en frisk og variert fargebruk. Gode bilder fra H.s siste periode er bl.a. Felespiller, med kubistisk planforskyvning, men impresjonistisk utforming av hovedmotivet; følsomme naturskildinger som Himmel og hav og Vinter i Bærum, og figurkomposisjoner som Kvinne og speil, Barnevakt, Tre barn, Brevet og Venninner. De tre siste arbeider viser H.s evne til å få fram det friske, umiddelbare og litt kluntete i sine barneskildringer.
I 1950 begynte H. å arbeide med tresnitt. Særlig fargetresnittet tvang ham til en økonomisering med farger og formuttrykk som gjorde tresnittene mer presise enn maleriene. Han laget arbeider med så forskjellig uttrykk som det Revold-inspirerte Til fiskefeltet, det store grålige Fra Skrova i Lofoten og de lett kubistiske fuglene i Forelsket(kilde: Norsk kunstnerleksikon).
Aksesjon: 2015
- BruksstedMøre og Romsdal Moldesikker
Produksjon: 1961 (Signatur som er utydelig og datering er anslått.)
- KunstnerHjertsen, Sverresikker
Classification
Motif classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierR.13870
- Part of collectionRomsdalmuseet
- Owner of collectionMøre og Romsdal
- InstitutionRomsdalsmuseet
- Date publishedJanuary 6, 2017
- Date updatedOctober 27, 2022
- DIMU-CODE021026853380
- UUID7f21f833-1546-46d8-9b94-16d6d9719b55
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».