• Tøy av drape. Rett forkant med fire små, slåtte knapper og knapphull. Dyp V-formet halsringing med smale slag som rundes inn i forkant ovenfor øverste knapp. Tre stikklommer, en på venstre bryst og en på hvert forstykke i livhøgde. Meget liten spiss i nedrekant av forstyllene. Rygg med spensel og spenne, sydd av grått, glanset bomullsfôr. Rygg og forreste del av forstykket fôret av satengvevd, beige og blå-grått, trykt bomullsfôr. Sidestykkene fôret med beige satengvevd bomullsfôr med trykte små mønster. På fôret i venstre forstykket er det sydd på ein lomme av stripete, kypertvevd gulhvitt tøy, sydd på for hand. Nederst i forkant og på slag er det sydd på svarte skråvevde smale silkebånd.
    Photo: Lands Museum
    Photo: Lands Museum