Part of exhibition
History
-
-
Silhuetten viser Henrik Ibsens mor, Marichen Altenburg, i profil som ung pike. Bildet er en forstørret kopi og utsnitt av en gruppe silhuetter som forestiller hele familien Altenburg, moren Hedvig og faren Johan med deres to døtre og to «sammen-bragte» barn eller pleiebarn. En av dem het Henrik Johan Paus. Han var den eldste halvbroren til Henrik Ibsens far, Knud Ibsen. Skipperborger og proprietær Ole Paus på Rising gav altså søsteren, Hedvig Altenburg, det første barnet han fikk i ekteskapet med den unge enken Johanne Ibsen (født Plesner).
Marichen Altenburg giftet seg i 1825 med Knud Ibsen, og flyttet da inn til ham (og svogeren Christopher Blom Paus) i Stockmanngården. Fødte Johan Altenburg Ibsen i 1827, og opplevde at eldstesønnen døde tre uker etter at nestemann, Henrik Ibsen, ble født i 1828. Hun fødte også Johan Andreas i 1829, før hun flyttet med mann og barn tilbake til hennes barndomshjem, Altenburggården, over gaten og ett kvartal nordover i byen. Der fødte hun sin eneste datter, Hedvig (gift Stousland) og Nicolai Aleksander. Etter at ektemannen hennes uforskyldt hadde kjørt hennes fars forretninger i grøften, og måttet selge hennes barndomshjem på tvangsauksjon, flyttet hun med fire små barn til lystgården, Venstøp utenfor byen, hvor hun hadde to tjenestejenter å administrere. Den første vinteren på lystgården fødte hun Ole Paus. Marichen var den administrative hjernen bak de mange festene som ble avholdt på Venstøp. Ellers var hun flink til å male. Se TGM-BM.1946-47:012 og TGM-BM.1946-47:013.
Marichen Ibsen bodde på Venstøp fra 1835 til desember i 1843. Da kom også lystgården på tvangsauksjon, og familien måtte flytte til en leilighet de fikk låne av Knud Ibsens bror, Christopher Blom Paus i Snipetorpgata 27. Hennes mann hadde i en periode et lovende oppsving i forretningene, men etter 1857 står han registrert som fattig i ligningsprotokollen, og hun må leve på almisser fra ektemannens vellykkede halvbrødre fra Paus-familien, som også var hennes fettere (sønner av morens bror). Rundt 1866 flytter hun igjen, som syk, gammel dame inn til datteren Hedvig Stousland (født Ibsen) i dissentermenighetens bedehus (like ved dagens Skien kirke). Marichen Ibsen døde i en lånt seng på et bedehus i 1869. Da Henrik Ibsen svarte på søsterens brev som fortalte om dødsfallet, var det første gang han var i kontakt med familien på 19 år.
I museets protokoll er det notert at silhuetten er kommet inn som en gave den 11. oktober 1930 fra «Chr. Paus» som bodde i Nygata 3 i Oslo. Hvem Chr. Paus kan være, fremstår som noe uklart. Sannsynligvis er det en ny generasjon med navnet Christopher Blom Paus. (Se også TGM-BM.1958:031 som er identisk og med lignende proveniens.) Men originalen til denne kopien befant seg i 1930 hos den pavelige kammerherre Christopher Tostrup Paus, sønn til en av Henrik Ibsens mange fettere.
Christopher Tostrup Paus (1862-1943) arvet i ung alder enorme rikdommer fra morssiden av familien. Da han var i Roma på begynnelsen av 1880-tallet, besøkte han Henrik Ibsen. Christopher Tostrup Paus var kunstsamler, og han tok også vare på flere av Paus-familiens gamle klenodier. I 1930 hadde han fremdeles den utklippede silhuetten av familien Altenburg hengende på veggen hjemme på godset Herresta i Sverige. Et av barna på bildet var nemlig bestefarens hans, Henrik Johan Paus. Et av de andre barna var Marichen Altenburg, Henrik Ibsens mor.
Denne silhuetten av Marichen er en forstørret kopi av et utsnitt av silhuett-gruppen med hele familien Altenburg og deres pleiebarn. I Fylkesmuseet for Telemark og Grenlands Tiaarsskrift fra 1934, forteller konservator Rikard Berge, at frem til denne gaven dukket opp i 1930 hadde biografer og litteraturhistorikere antatt at det slett ikke fantes noe bilde av noen av Henrik Ibsens foreldre. «Det var derfor en overraskelse da museet 1930-31 mottok fra Chr. Paus, Oslo, en reproduksjon av en smukk silhuet av frøken Marichen Altenburg.»
Du kan lese mer om Henrik Ibsens mor i boken Familien Ibsen av Jørgen Haave ved Telemark Museum. Boken kom ut på Museumsforlaget i Trondheim i 2017, og gjengir den utklippede silhuetten av familien Altenburg på side 35.
-
Aksesjon - October 11, 1930 (Protokoll)
-
Classification
-
- Levnetsbeskrivelser (Outline) OU 159
- Kunst (Outline) OU 530
- Bildende kunst (Outline) OU 532
References
-
- Litteraturreferanse Haave, Jørgen. Familien Ibsen. Museumsforlaget, Trondheim 2017
License information
- License Attribution-NoDerivs (CC BY-ND)
Metadata
- Identifier TGM-BM.1930-31:049
- Part of collection Telemark Museum
- Owner of collection Telemark Museum
- Institution Telemark Museum
- Date published October 25, 2018
- Date updated June 22, 2022
- DIMU-CODE 021027948444
- UUID 217eaa21-3358-4d0b-9ac5-20107ea5259f
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».