• Vest med høy stående krage. Enkeltknept med 12 knapper og 12 håndsydde knapphull. Nederste knapp mangler. Over lukkingen er det 5 knapper til dekor på hvert framstykke. Vesten har 2 lommer med lommeklaff. Trykt mønster, stripet med tekst i rekkefølge. Knappene har opprinnelig vært messingfarget, men fargen er slitt av.Vesten har foret framside og uforet bakstykke. Kragen er hovedsakelig foret med samme stoff som foret i framstykkene. Kragen har mellomfor for å stive av kragen. Bakstykket og foret i framstykke er av samme type stoff. Fremre del av kragen er foret med hoved stoffet. Vesten har bakovertrekte skuldersømmer. Bakstykket er kantet inn i nedre kant og ved ermrigning. Knappene til knapphullene er festet med lærreim som er sydd fast på baksiden. De øverste 5 knappene på hver side, er sydd fast med tråd. Faldesting på vrangen ser ut som prikkesting på retten ved nedre kant, på lommeklaffene og på kragen.
    Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
    Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum