• Vest til Follobunad. Forstykker av flerfarget silke, lin i bakstykke og fôr av bomull. Oppstående krage og nedbrettede slag, Kan kneppes mot begge sider. Dobbelspent med to rader messingknapper. 5 sett messingknapper. Slagene festes med messingknapp og knapphull. En messingknapp ovenfor slagene.

Forstykket: Silkestoff, stripet mønste, vekselvis roseranke og stilisert bord i fargene grårosa og grønt mot svart bunn.

"Det er bevart to vester fra Gaavim. Snittet i den ene er er kopiert til bunaden. Den har lav ståkrage og breie slag. Stoffet i den gamle vesten var i et småmønstret silkestoff med innvevd mønster i rosa og grønt. Rygg i ubleket lerret. Dobbeltspent med mørkebrune glassknapper.

Vest