• Suppositoriepresse. Selve pressen er et stålrør med stempel i. Suppositoriemassen fylles i røret, og stempelet presses ned ved hjelp av en sveiv på toppen.
Suppositorieformen er montert med gjenger i den andre enden av røret. Formen som står på gir tre stikkpiller á 2g. I toppen av formen er tre hull, der massen presses inn. I bunnen er det påmontert et sluttstykke, festet med vingemuttere. Sluttstykket fjernes når de ferdige suppositoriene skal tas ut.
Normalt ville man kunne skifte ut formen, avhengig av hvilken størrelse man skal ha på suppositoriene. Det er ikke mulig her, da man har festet formen permanent til en anordning for å skru den fast til bord (hjemmelaget løsning?)
    Photo: Eva Brænd / Norsk Farmasihistorisk Museum

Suppositoriepresse