Kinesisk dragedrakt
Dragedrakten, som på kinesisk heter longpao (long: drage) eller mangpao, er en ren seremonidrakt, kun beregnet til bruk i sittende stilling ved offisielle sermonier ved hoffet. Dragemotivet hadde en helt spesiell betydning ved den kinesiske keiserens hoff. Dragetronen kunne man kalle keiserstolen i Kina.
Legenden forteller at den første keiser Huang Di ble gjort udødelig ved å bli forvandlet til en drage som steg opp til himmelen. Kineserne regner Huang Di som sin forfar, og de kan referere til det kinesiske folk som dragens barn. Dragen er senere blitt et symbol på den keiserlige autoritet. Det gjelder spesielt gullfargede drager med fem klør på hver fot. For vanlige borgere var det en stor forbrytelse å bære klær med dragesymbolikk, og drager med fem klør måtte kun bæres av keiseren og hans nærmeste familie, samt noen få høyere embedsmenn som sto keiseren nær.
Tekstilmaterialet i dragedrakten er silkebrokade, og både for- og bakside er overdådig dekorert med dragemotiver brodert tredimensjonalt med gulltråd.
Aust-Agder kulturhistoriske senter har to dragedrakter og et drageflagg. Dette er den mest praktfulle av draktene. De er kjøpt i Kina ca. 1912 av giverens onkel, konsul Olaf Thommesen, Arendal. Han hadde kontakt med Johan Munthe, en nordmann som var general i den kinesiske hær med Yuan Shikai som kollega og venn. Yuan ble president da den siste keiseren gikk av. Munthe var trolig den som skaffet Thommesen draktene. Selv sørget Munthe for at kunstindustrimuseet i Bergen fikk store mengder kinesisk kunst i sine samlinger.
Mye tyder på at vår dragedrakt har tilhørt en som sto keiseren nær. Trolig er den fra 1800-tallet. Inne i drakten er det en innskrift med kinesiske tegn. Det står Wen Wang, og dette er trolig et navn på en person, kanskje eieren.
Gave til Aust-Agder-Museet 1967 fra Jens T.Thommesen med søsken.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».