• Fotografiene forestiller kanoniserte antikke greske og romerske skulpturer fra Glyptoteket i München og Vatikan-museet i Roma, og skulpturer bestilt av Mussolini på 1940-tallet. Sistnevnte hadde en intensjon om å knytte historiske bånd mellom fascismen og Romerrikets storhetstid, gjennom ett av dets tydeligste symboler - hvite marmorskulpturer. Dette til tross for at det allerede var kjent at antikk skulptur opprinnelig var bemalt. Gleditsch reintroduserer her de tapte fargene, i farget folie direkte på rammeglasset, som et slør som de svart-hvite fotografiene ses igjennom. Fargene baserer seg på de som opprinnelig ble brukt på antikke skulpturer.
    Photo: Gleditsch, Espen / Kunst i offentlige rom
    Photo: Werner Zellien / Kunst i offentlige rom