• Det stora raset 1687 är en av de mest kända händelserna i Falu gruvas historia. Gruvarbetarna reagerade på att det hade börjat låta underligt och oroväckande i berget. Och mycket riktigt, under midsommarhelgen det året inträffade det största raset någonsin. Ovan jord fanns två stora dagbrott och deras mellanväggar kollapsade. Under jord hittades rasmassor så långt ner som 350 meter under marken.

Stora Stöten, med en omkrets på 1,6 kilometer och ett djup på 95 meter, var det som uppenbarade sig efteråt. Händelsen blev känd över hela Sverige, och även ute i Europa, för att inte en enda gruvdräng miste livet – de hade fått ledigt för att fira midsommar! (Falu gruvas hemsida 19 juli 2022)
    Photo: Hegert, Fredrik / Dalarnas museum (Upphovsrätt)

Parti av Stora Stöten, Falu gruva [Kopparstick]