Valentin Sibbern (1779–1853) er avbildet sittende i en amtmannsuniform, og på brystet har han den svenske Svärdsorden, som han ble slått til ridder av i 1815 og senere kommandør fr ...
Valentin Sibbern (1779–1853) er avbildet sittende i en amtmannsuniform, og på brystet har han den svenske Svärdsorden, som han ble slått til ridder av i 1815 og senere kommandør fra 1821. Siden han bærer ridderstjernen i portrettet, er han altså avbildet før 1821. I bakgrunnen er det et draperi og utsyn over et landskap, en komposisjonstype som går tilbake til renessansen. I renessansen søkte kunstnerne nye løsninger, og det matematiske sentralperspektivet – et system hvor alle objekter i et maleri har en forholdsmessig størrelse vis-á-vis hverandre – ble utviklet. Som et resultat av dette ble den malte overflaten betraktet som et vindu til den virkelige verden, og det ble kunstnernes oppgave å avbilde denne verden. Kunstnere begynte også å gjengi landskap og, som i portrettet av Sibbern, plassere den avbildende i nøyaktige omgivelser som bakgrunn. Det mest kjente eksemplet på samme type komposisjon som i dette portrettet, er Leonardo da Vincis (1452–1519) Mona Lisa.
Valentin Sibbern var fra 1812 major i Akershusiske ridende Jægerkorps og representerte sitt regiment på Riksforsamlingen på Eidsvoll 1814. Samtidig var han også valgt til å representere Smaalenes amt, men Christian Frederik (1786–1848) bestemte at han skulle representere de militære. På Eidsvoll var han en tid mistenkt for å helle til grev Wedels parti, men tok aldri åpent stilling til spørsmålet om union. Siden Sibbern stemte mot Norge som selvstendig rike, blir han regnet med til «Unionspartiet». Han møtte igjen på det overordentlige storting i 1814 som representant for den del av Smaalenenes amt som ikke var besatt av svenske tropper. Sibbern var også representant på alle storting til og med 1824, og fra 1830 til 1850 var han statsråd.
Oluf Wold-Tornes’ (1867–1919) portrett av Sibbern er utelukkende og tett basert på et portrett malt av Jacob Munch (1776–1839). Dette portrettet er kjent fra et svart-hvit bilde tatt 1916, og det befinner seg i privat eie i Norsk Folkemuseums fotografisamling.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».