Kunstneren Edvard Diriks (1855–1930) malte portrettet av bestefaren for Stortingets Eidsvollgalleri i 1917, og det var således ett av tre bilder som tilkom galleriet tre år etter f ...
Kunstneren Edvard Diriks (1855–1930) malte portrettet av bestefaren for Stortingets Eidsvollgalleri i 1917, og det var således ett av tre bilder som tilkom galleriet tre år etter feiringen av Grunnloven og de 15 andre portrettene som kom i 1914. Han var en av to kunstnere som avbildet egen slekt for Stortinget. Den andre var Mimi Falsen (1861–1957) .Eidsvollsmannen Diriks er avbildet i streng profil og er iført sin røde sorenskriveruniform.
Christian Adolph Diriks (1775–1837) var kjent som en av landets dyktigste jurister og var Laurvigs utsending til Eidsvoll. Som medlem av Riksforsamlingen på Eidsvoll, og av konstitusjonskomiteen, hvor han var sekretær, øvde han stor innflytelse på utformingen av Grunnloven. Diriks var embetsmann i tiårene før og etter 1814. I 1814 ble han utnevnt til professor i lovkyndighet ved Universitet i Christiania, og høsten samme år møtte han for Christiania på det overordentlige Storting som reviderte Grunnloven i forhandlinger med Sverige. Diriks var den enste som var president både for den første og andre grunnlovgivende forsamling i 1814. Etter at unionen var inngått, ble Diriks statsråd og sjef for Politidepartementet, og fra 1825 kirkestatsråd. Han var statsråd frem til1836.
Kunstneren Edvard Dirkis benyttet seg at to kjente, nesten identiske portrettsilhuetter da han malte dette bildet. Silhuett er en billedmessig fremstilling der omrisset er det som identifiserer figuren. Portrettet blir et slags kontur og klippes gjerne ut av sort kartong eller papir. Dette var en billig og rask måte å la seg portrettere på lenge før fotografiet eksiterte. Ordet silhuett kommer etter den franske politikeren Étienne de Silhouette (1709–1767), opprinnelig ment som en spøkefull kommentar på hans økonomiske politikk, som franskmennene så på som gjerrig og billig. Kunstneren Diriks’ malte portrett skiller seg ut fra de andre eidsvollsmaleriene ved at Diriks er portrettert i streng profil. Siden kunstneren har benyttet silhuett som forlegg, har han også kommet helt galt ut hva uniformen angår, som ikke stemmer verken med Diriks’ stilling eller med uniformsreglementet. Det finnes en malt skisse til Stortingets portrett i Larvik Museums eie.
Litteratur:
Winge, Sissi Solem: «Møte med historien» i Stortinget og kunsten. Stortinget, Oslo 2000
Winge, Sissi Solem: Eidsvold 1814. Historiemaleri og samtidsdokument (magisteravhandling). Universitetet i Oslo, 1994
Info konvertert fra IBS 01.08.16:
RestaureringsAtelieret sommer 1990.
Portrett ac C. A. Diriks. Halvfigur
På en papirlapp bak på maleriet: På en papirlapp: Malt av hans sønnesønn Edv. Diriks Anskaffet i 1919.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».