• Mennesker på og nedenfor et lite podium (to trinn opp). Nedenfor podiet ligger en mann (Ananias(?)). Noen av menneskene gjør forskjellige gester. Utveksling av penger. To kurver med små brød. Bak podiet grønt forheng mellom to søyler. Arkitektur bak til venstre og til høyre. Arkitekturen til venstre er forfallen og inneholder en statue av en kvinneskikkelse (Saffira(?)). Hodene er relativt store er utgjør ca. 1/7 av kroppshøyden. Påskrift på opptrinn under podiet: ACTO C. 5. heviser til Apostlenes Gjerninger kap. V: Peter dømmer Ananias og Saffira.
    Photo: Vest-Agder-museet
    Photo: Vest-Agder-museet

Peter dømmer Ananias og Saffira [Oljemaleri]

1 comment

• Dette er det eldste maleriet i Gimle-samlingen, malt i 2. halvdel av 1500-tallet. Det er tydelig at maleren har tatt utgangspunkt i Rafaels fremstilling av "Ananias' død", en av hans kartonger til billedtepper i Vatikanet.