• I bakgrunnen ser vi Moses som holder sin stav utover Rødehavet. Bak han er en mann, og en kvinne med strengeinstrument, dette kan være Aron og Mirjam. Havet, som har stått som en vegg slik at israelittene kunne gå tørrskodd over bunnen, er på vei tilbake og sluker farao's hær, med soldater med spyd og faner, hester og vogner.  Nedenfor Moses er klippestrand med folk og husdyr. I forgrunnen ser vi en mann som samler inn gull og sølvgjenstader. Dett er trolig Aaron, mannen som laget gullkalven, som israelittene begynte å tilbe da Moses var på Sinaifjellet. Himmelen viser uvær.
    Photo: Vest-Agder-museet

Jesus går over det side hav [Maleri]

2 comments

• Tittelen "Jesus går over det side hav" er jo meningsløs og burde bare strykes - Jesus har ingenting her å gjøre, "side" er dessuten trykkfeil for "røde". De tre personene på høyden i bakgrunnen må være Moses, Aron og Mirjam (her med strengeinstrument istf. Bibelens tromme). Av de tre tittelversjonene er nok den tredje (Israelittenes overgang over Det røde hav) mest treffende.
  • Tusen takk for din tilbakemelding. Registreringen er nå oppdatert.