Maleriet viser et triumftog med en romersk keiser sittende i en kunstferdig utformet vogn. Ved hans side går en kvinne med et barn, og over flyr seiersgudinnen Viktoria med krans og palmegrein. Bildet er tett fylt med mennesker; foran og bak går soldater som bærer trofeer og kunstverk. I toget er også med hester og eksotiske dyr. (De siste ikke alltid like vellykket i tegningen fra kunstnernes side). Detaljer i bildet gjør det mulig å identifisere maleriet som en skildring av keiser Aurelians triumftog etter beseiringen er Palmyra i 272 e. Kr. Kvinnen ved keiserens side er Zenobia Septima, dronning av Palmyra. Overleveringene om hennes skjønnhet og høye dannelse har fått kunsteren til å fremstille henne likeverdig med keiseren. De gylne lenkene hun er nødt til å ha i triumftoget, bærer hun som om de skulle være smykker.
Photo:
Vest-Agder-museet
Maleriet viser et triumftog med en romersk keiser sittende i en kunstferdig utformet vogn. Ved hans side går en kvinne med et barn, og over flyr seiersgudinnen Viktoria med krans og palmegrein. Bildet er tett fylt med mennesker; foran og bak går soldater som bærer trofeer og kunstverk. I toget er også med hester og eksotiske dyr. (De siste ikke alltid like vellykket i tegningen fra kunstnernes side). Detaljer i bildet gjør det mulig å identifisere maleriet som en skildring av keiser Aurelians triumftog etter beseiringen er Palmyra i 272 e. Kr. Kvinnen ved keiserens side er Zenobia Septima, dronning av Palmyra. Overleveringene om hennes skjønnhet og høye dannelse har fått kunsteren til å fremstille henne likeverdig med keiseren. De gylne lenkene hun er nødt til å ha i triumftoget, bærer hun som om de skulle være smykker.
Photo:
Vest-Agder-museet
Maleriet viser et triumftog med en romersk keiser sittende i en kunstferdig utformet vogn. Ved hans side går en kvinne med et barn, og over flyr seiersgudinnen Viktoria med krans og palmegrein. Bildet er tett fylt med mennesker; foran og bak går soldater som bærer trofeer og kunstverk. I toget er også med hester og eksotiske dyr. (De siste ikke alltid like vellykket i tegningen fra kunstnernes side). Detaljer i bildet gjør det mulig å identifisere maleriet som en skildring av keiser Aurelians triumftog etter beseiringen er Palmyra i 272 e. Kr. Kvinnen ved keiserens side er Zenobia Septima, dronning av Palmyra. Overleveringene om hennes skjønnhet og høye dannelse har fått kunsteren til å fremstille henne likeverdig med keiseren. De gylne lenkene hun er nødt til å ha i triumftoget, bærer hun som om de skulle være smykker.
Photo:
Vest-Agder-museet