Da Christian Krohg i 1882 portretterte Johan Sverdrup (1816–1892), var det en brytningstid i både politikken og kunsten. I Krohgs maleri får Sverdrups spede skikkelse en monumental ...
Da Christian Krohg i 1882 portretterte Johan Sverdrup (1816–1892), var det en brytningstid i både politikken og kunsten. I Krohgs maleri får Sverdrups spede skikkelse en monumental fremtreden. Sverdrup var lav av vekst, og helportrettet i noe over legemsstørrelse var en utfordring. Krohgs løsning var å male Sverdrup i helt mørke klær mot en helt mørk bakgrunn, slik at det eneste man virkelig ser er kroppens mest uttrykksfulle deler: ansikt og hender. I høyre hånd holder han lorgnetten, som han benyttet til å understreke poenget i sin kraftfulle tale.
Samme året som bildet ble malt, var det stortingsvalg. Det store stridsspørsmålet var om statsrådene skulle ha adgang til Stortinget. Bakgrunnen var at venstresiden med Sverdrup som leder ville at regjeringen skulle møte de folkevalgte i stortingssalen. Venstresiden vant en knusende seier ved valget i 1882 (63 prosent mot 37 prosent for høyresiden). Regjeringen gikk av etter en riksrettssak, og parlamentarismen fikk et gjennombrudd. Den utøvende makten – regjeringen – måtte ha tillit i Stortinget for å kunne fungere. Samme høst fikk Krohg oppdraget å portrettere Sverdrup.
Samtidig med den politiske striden utspilte det seg en kamp i det norske kunstlivet. Kampen stod om kunstnernes rett til å delta i utvelgelsen av kunsten som skulle stilles ut for allmennheten. Resultatet ble den aller første Høstutstillingen, som ble arrangert i 1882. Portrettet av Sverdrup var med på denne utstillingen, og det fikk stor oppmerksomhet. I 1884, samme år som Sverdrup ble statsminister, fikk Høstutstillingen for første gang statsstøtte. Bildet, som ble utført i noe over legems størrelse, var det første monumentalportrett siden Jacob Munchs monumentalportretter fra tiden omkring 1810. Kunstnerisk var de nok allikevel mest påvirket av Édouard Manets helportretter, som hadde vist hvor virkningsfullt den sorte fargen kunne behandles. Noen år senere mintes Krohg den tiden da han hadde malt Sverdrup: «Hvilket liv og hvilken elastisk kraft i den lille graa manden, saaledes som jeg huskede ham. Det var som han stod der foran mig igjen der oppe på modelbordet mod den mørke baggrund, bevægende sit hoved til alle kanter, mens han talte, og han talte uafladelig.»
Redaktør i Verdens Gang, Ola Thommessen, kjøpte bildet av kunstneren, men overlot det senere til Ole Evenstad. I 1895 ga Evenstads enke, Anne Evenstad,maleriet som gave til Stortinget.
Utstilt:
Nasjonalgalleriet, Oslo 1987, katalog nummer 53
Høstutstillingen, Christiania 1882
Litteratur:
Thue, Oscar (redigert av Knut Berg): Christian Krohg, Aschehoug, Oslo 1997
Thue, Oscar: Statens 90. Høstutstilling, Oslo 1977, utstillingskatalog
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».