• KLM 39255:31. Skulptur, av trä, bemålad. Ryttare till häst, Karl XII. Figur stiftad mot träplattan. Ryttaren har uniformsrock och hatt av karolinermodell samt bär sporrar. Hästen är utrustad med träns och betsel i svartmålad plåt, smidda stigbyglar i koppar samt randmålad sadel i blått och bronsfärg(?). Signerad, H.C. På hästens ländrygg samt på plattans ovansida. Inristad kursiverad text på plattans långsidesfront, E. Tegners tex: Högbarmad, smärt, gullhårig, en ny Aurora kom, Från Kämpe tjugoårig hon vände ohörd om. Datering, omkring 1930. Tillverkad av Helge Rugland, f. Carlsson.
Figuren hör samman med KLM 39255:17 Aurora Königsmarck, vilka utgör en figurgrupp, benämnd, Karl XII och Aurora Königsmarck.

Karl XII och Aurora Königsmarck [Skulpturgrupp]