• Dampskipet "Constitutionen" på Kristiansands vesterhavn. I forgrunnen lave brune knauser og grønne busker og trær. Helt til venstre et høyt slankt furutre som strekker seg over hele bildets høyde. Bakenfor ligger vannflaten som skifter mellom kraftig grønnblå og helt blek blåhvit. I mellomgrunnen sees hjulbåten, parallelt med billedflaten. Skipet sees fra styrbord side. Sort skrog, tynn, høy, sort skorstein, to master hvorav den forreste er utstyrt med både gaffel- og råseil, den akterste kun med gaffelseil. Alle seil er beslått. Rent norsk flagg under gaffelen. Under solseilet akterut sitter mange mennesker. I bakgrunnen til høyre sees Odderøya, grønn og skogkledt, og med en del røde hus. Rett bak Constitutionens skorstein skimtes Lagmannsholmen, og lenger til venstre ser man byen og kirken ved foten av en grønn ås. Inne på havnen og ute ved Odderøya er det flere fartøyer, og helt i forgrunnen to robåter.
    Photo: Vest-Agder-museet

Prospect af Christiansands Vestre side og Dampskibbet Constitutionen 1828 [Gouache]