Artist
Part of exhibition
History
-
Konstpedagogisk fördjupning
Herman Alfred Leonard Wahlberg (1834–1906, svensk)
Antibes, 1890
Det första som fångar betraktaren är nog ljuset i landskapsskildringen. Färgerna är milda och friska och man känner atmosfären och temperaturen. I förgrunden står tre gamla olivträd på en sluttning, med kraftiga lövkronor som breder ut sig. Blickpunkten gör att horisontlinjen blir snedställd och vi känner hur terrängens beskaffenhet påverkar bildutsnittet. Mellan två av träden öppnar sig en utblick mot en sjö och ett bergslandskap som avtecknar sig i bakgrunden. Det rumsliga djupet skapas av växelverkan mellan varmare färger i förgrunden och svalare toner i fjärran, där diset löser upp konturerna och suddar ut skillnaden mellan himlen och bergstopparna. Det här är en ögonblicksbild av ett landskap i Antibes, målat på plats framför motivet.
Redan i slutet av 1860-talet började det så kallade Düsseldorfmåleriet få konkurrens av det nya friluftsmåleriet, även kallat plein air eller pleinairism. Friluftsmåleriet innebar att man flyttade ut sitt måleri i landskapet och stod direkt inför motivet. Detta medförde att färgerna blev ljusare, friskare och luftigare. En av de tekniska landvinningar som möjliggjorde detta skifte, var introduktionen av tubfärger. Tidigare hade konstnärerna själva blandat sina färger med pigment och bindemedel (något som gjorde det omöjligt att arbeta med denna teknik utomhus), men nu började man producera färdigblandad färg direkt på tub och plötsligt blev oljefärgerna möjliga att hantera ute i det fria.
Alfred Wahlberg sökte sig år 1857 till Konstakademien i Düsseldorf, där han under en kort tid studerade för Hans Gude (1825–1903). När han år 1866 slog sig ner i Paris förändrades hans måleri och skiftade från den teknik och stilriktning som han tillägnat sig under åren i Düsseldorf till ett mera modernt franskt behandlingssätt, påverkat av bland annat pleinairismen.
Text producerad till Appen JOHNSON 2.0, 2020
Birgitta Åhlund /Bohusläns museum
Produktion: 1890
- KonstnärWahlberg, Alfred (1834 - 1906)
- Konstnär, ortSverige
Accession: 1953
Testamentarisk gåva till Uddevalla stad- Deposition från namnUddevalla kommun (1971)
- DigitaltMuseumSearch in «Uddevalla kommun»
- Ansvarig institutionBohusläns museum
- Deposition från ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Ägande
- Ägare av originalJohnson, John (1861 - 1951)
- History
John Johnson föddes i Naverstad i Bohuslän år 1861. Han gick på Uddevalla elementarläroverk. Flyttade därefter till Göteborg för att ägna sig åt affärverksamhet, främst vinhandel. Det var under denna tid som han skaffade sig en betydande förmögenhet.
År 1885 gifte sig John Johnson med Ingeborg Josefina Klemenson, född 1859 i Fredrikstad. Paret fick sönerna John Arne och Reidar Ring.
Mellan åren 1904 och 1928 bodde familjen Johnson i huvudsakligen i Stockholm med några kortare avbrott.
Från 1928 är Villa Hemmet i Ulricehamn paret Johnsons hem.
Fru Ingeborg Johnson avlider redan år 1932. John Johnson dör i november 1951.
Konstverken JJ01 - JJ67 utgör John Johnsons donation till Uddevalla stad genom testamente och utgör merparten av de tavlor han samlat sedan 1890-talet.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
- ProfessionDonator Köpman
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Johnson, John»
- History
- Ägare av original, ortSverige Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierJJ58
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedSeptember 9, 2018
- Date updatedOctober 23, 2023
- DIMU-CODE021047910967
- UUID8c5b2dc5-2239-416f-ab67-ef5394fed34f
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».