• Prospekt over Drammen fra 1809. Lengst til venstre på tegningen sees Smithestrøm som ble bygget i 1778. Til venstre for Bragernes kirke er det muligens Mechlenburg-gården man ser (brent 1866). Den store, røde gården ved broen er Smithegården, byens største trehus. Høyere oppe ligger Sommerfryd og på toppen Strøtvedt gård. På Strømsø sees Marienlyst som ble bygget i 1770-årene, videre Strømsø rådhus. Tett ved Strømsø kirke ligger Kongsberg sølvverks kornmagasin. Huset til høyre for skogen midt i bildet er Austad, og over dette bygget strekker Arbos reperbane seg.
    Photo: Nyrud, Nancy / Drammens Museum
    Photo: Drammens Museum