• Skredsvig var den av München-malerne som hurtigst grep de nye tendensene i fransk kunst. Forut for München-oppholdet hadde Skredsvig vært i København og fått opplæring av landskapsmaleren Vilhelm Kyhn og deretter et kort opphold i Paris. I 1879 gjorde han et nytt forsøk i Paris, og det synes som dette møtet med kunstbyen må ha forløst ham som kunstner. Allerede på hans første store arbeid i Paris, Snekjøring ved Seinen, er innflytelsen fra realismens Frankrike tydelig. Året etter gjorde Skredsvig sensasjon ved å vinne gullmedalje på Salonen som helt ukjent kunstner med arbeidet Une Ferme à Venoix. Her fremstår Skredsvig som naturalist og friluftsmaler i tråd med de franske konvensjonene lagt ned av Bastien-Lepage og Millet. Motivene og uttrykkene som Skredsvig brukte i denne perioden møter vi også hos Thaulow og Werenskiold. Senere dannet Skredsvig og Werenskiold sentrum i kunstnerkollektivet på gården Fleskum i Bærum, hvor stemningslandskapet ble introdusert i norsk kunst. Skredsvigs gave til Henrik Ibsen er typisk for motivene som ble valgt under Fleskum-sommeren, hvor stemningsfulle bilder fra Dælivannet dannet 
gjennomgangsmelodien.
    Photo: Skien kommunes kunstsamling

Sommeraften

Share to