Nina Sundbyes skulpturer preges av spontanitet, bevegelse og liv. Utgangspunktet for mange av skulpturene, også "Mor Aase og Peer Gynt", er modellering i leire. Dette gir en ru og plastisk overflatebehandling som gir en fin lys-skygge effekt når dette overføres til bronseavstøpninger.
Skulpturen "Mor Aase og Peer Gynt" avbilder karakterene tett sammenfiltret, med Peer Gynt som beskyttende holder rundt sin mor, samtidig som har trassig reiser knytteneven i luften. Begge skildres som ensomme til tross for den fysiske nærheten, men samtidig i samhold mot en hard og vanskelig verden.
Det er den unge Peer som portretteres, full av livskraft og pågangsmot, som viser sin mor styrke og gjennomføringsevne. Dette er Peer som rir på bukker og hopper over juv, før han tar til utlandet og møter motstand der. Sundbyes modellering og kraftfulle overflatebehandling bygger oppunder livsbejaelsen og styrken til den unge Peer.
Nina Sundbye (f. 1944)
Nina Sundbye regnes som en av sin generasjons ledende, norske billedhuggere. Skulpturene til Nina Sundbye er figurative og de bærer i stor grad preg av spontanitet, bevegelse og liv. Sundbye er bl.a. tildelt Oslo kommunes kulturpris for sin mangeårige innsats for estetisering og utsmykning av Oslos offentlige rom.
Mange av hennes skulpturer er hentet fra artistlivet, spesielt fra teaterverdenen. Hun har skildret kjente rolleskikkelser, ofte fra Shakespeare og Ibsens skuespill. Når det kommer til Ibsen, har Sundbye vært spesielt opptatt av hans kvinneskikkelser. De første Ibsen-arbeidene hennes skriver seg tilbake til 70-tallet, bl.a. med en rekke tolkninger av Peer Gynt med Svein Sturla Hungnes som modell.