Artist
Part of exhibition
History
-
Rokokons graciösa porträtt fick så småningom ge vika för ett mer klassicerande drag som kan sättas i samband med Gustav III:s intresse för Rom och antiken. Klassicismen fick framförallt stort inflytande på inredningskonsten och stilen uppkallades efter kungen själv - den Gustavianska stilen. Rokokons rocailleform (snäckform), med mjuka böjliga former tillsammans med ljusa pasteller, ersattes av enklare och rakare former, med en distinktare färgskala, även om intrycket fortfarande var ljust.
Inom porträttkonsten blev färgerna kallare, formen blev stramare och fick en skärpa i detaljerna. Konstnären Adolf Ulric Wertmüllers Damporträtt är daterat 1795 i Philadelphia. Wertmüller flyttade året innan till Nordamerika, efter studier i Paris och Rom samt några framgångsrika år som porträttmålare (då han bland annat fick möjlighet att måla ett porträtt av Marie Antoinette och hennes barn i Trianons park). Omedelbart efter ankomsten till Amerika fick han i uppdrag att måla ett porträtt av presidenten George Washington. Wertmüller gifte sig 1801 med Elisabeth (Eliza Betsy) Henderson. Med lite god vilja kan kanske damporträttet föreställa den blivande hustrun! Efter giftermålet skaffade han sig en lantegendom, Naaman's Creek, i närheten av Washington i Delaware, där han i första hand blev farmare men fortsatte måla företrädesvis porträtt.
Kvinnan på porträttet möter betraktaren med en mild men fast blick. På den klänning som hon bär sitter midjan ganska högt. Man kan skönja den kommande empiren både i klänningen och hennes löst hängande hår med ett blått hårband som enda utsmyckning. Bilden är ganska liten till formatet och ger ett intimt intryck i jämförelse med Lundbergs officiella porträtt på Albrekt von Lantinghausen [JJ42].
Carlgren, Maria: Bland beläten och konterfej - om porträtt. Ur Bohuslän Konst. ÅRSBOK 1996. Konsten på Bohusläns museum. Bohusläns hembygdsförbund och Bohusläns museum. Uddevalla 1996.
Produktion: 1795
- KonstnärWertmüller, Adolf Ulrik (1751 - 1811)
- Konstnär, ortSverige
Accession: 1953
Testamentarisk gåva till Uddevalla stad- Deposition från namnUddevalla kommun (1971)
- DigitaltMuseumSearch in «Uddevalla kommun»
- Ansvarig institutionBohusläns museum
- Deposition från ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Ägande
- Ägare av originalJohnson, John (1861 - 1951)
- History
John Johnson föddes i Naverstad i Bohuslän år 1861. Han gick på Uddevalla elementarläroverk. Flyttade därefter till Göteborg för att ägna sig åt affärverksamhet, främst vinhandel. Det var under denna tid som han skaffade sig en betydande förmögenhet.
År 1885 gifte sig John Johnson med Ingeborg Josefina Klemenson, född 1859 i Fredrikstad. Paret fick sönerna John Arne och Reidar Ring.
Mellan åren 1904 och 1928 bodde familjen Johnson i huvudsakligen i Stockholm med några kortare avbrott.
Från 1928 är Villa Hemmet i Ulricehamn paret Johnsons hem.
Fru Ingeborg Johnson avlider redan år 1932. John Johnson dör i november 1951.
Konstverken JJ01 - JJ67 utgör John Johnsons donation till Uddevalla stad genom testamente och utgör merparten av de tavlor han samlat sedan 1890-talet.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
- ProfessionDonator Köpman
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Johnson, John»
- History
- Ägare av original, ortSverige Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierJJ60
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedMay 7, 2019
- Date updatedOctober 23, 2023
- DIMU-CODE021048337475
- UUID25d8955b-1ec4-48d5-bcc1-26ba5a1cd5b3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».