• Ebba har skrivit och talat om att hon kommer med tåget på lördag kväll och jag är så glad, för pappa har sagt att jag ska få följa med och möta henne på stationen. Jag sitter bredvid pappa i giggen, och våren står ljus och grön och fin efter vägarna, i aftonsolen. Fjärilar flyger, och humlebjörnar brummar i blommande fruktträd som doftar och lyser i trädgårdarna som vi åker förbi. Det är en hel mil till stationen.
När vi möter någon bil, så håller pappa upp piskan som ett stopptecken, och sen går han fram och håller Blenda i betslet medan bilen försiktigt masar sig förbi. Blenda hon hoppar och stegrar sig lite. För att pappa inte ska bli besviken, tror jag.

Nu är vi framme i Hällevadsholm. Det står så på skylten på stationshuset. Tåget kommer stort och svart, med pust och stånk. Och vit ånga som visslar, och svart rök som luktar konstigt.
Nu gör Blenda sig helgalen, för det här med tåget har hon aldrig varit med om förut. Så nu måste pappa verkligen hålla fast i tömmar och betsel, och tala lugnande till henne.
Och titta, där kommer Ebba med utbredda armar emot mej! Hon är så fin! Hon har en hatt med stora brätten, och hon luktar så gott! Hon hukar sig ner, och tar mej stora ungen i knäet, och sveper armarna om mej som om de var änglavingar, och håller mig tätt, tätt och gungar och vaggar mej i famnen. Åhh, vad det känns gott!
Jag somnar mellan Ebba och pappa på hemvägen, och har det skönt.

Ebba har så många fina presenter med sig. Bettan och jag får var sin stor docka, min har brunt hår och Bettans ljust. Mamma och Ebba syr dockkläder, och vi får nya klänningar av ett vitt tyg med skära rosor på, som Ebba har köpt i Umeå. Mamma har också fått klänningstyg. Det är ljusgrått med svarta rosor på. Vad det är roligt att få nya klänningar! Vi ska ha dem till midsommar till pappas femtioårsdag.
Vi är så glada över att Ebba kommit hem!

[Ebba Jensine (1901 - 1981), Toras äldsta syster.]
Tora Bohlin Landström ur "Barnsliga bilder med gullkant på", sid. 45 och 47 - 48.
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Jag somnar mellan Ebba och pappa på hemvägen, och har det skönt.

Vi är så glada över att Ebba kommit hem!

[Ebba Jensine (1901 - 1981), Toras äldsta syster.]
    Photo: Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Vi möter Ebba på stationen [Oljemålning]