Artist
Part of exhibition
History
-
Konstpedagogisk fördjupning
Herman Saftleven (1609–1685, holländsk)
Flodlandskap med två fiskare, 1643
Med blicken kan man följa flodens krökning genom landskapet. I bakgrunden reser sig de höga bergen och på den blå himlen med de lätta molnen, ser man solstrålarna som bryter fram. I förgrunden avtecknar sig ett mäktigt träd i siluett mot ljuskällan. Strax nedanför, på en landtunga ner mot floden, står två fiskare i kontemplativ stillhet och ro. De två staffagefigurerna i förgrunden är små och förstärker upplevelsen av rymd i den omgivande naturen. Landskapet är idealiserat, men ändå naturtroget återgivet och insvept i morgonens första ljus eller om det kanske är solens sista strålar?
Herman Saftleven d.y. och hans två bröder Abraham och Cornelis (1607/8–1681) växte upp i Rotterdam och blev konstnärer alla tre. Fadern Herman Safleven d.ä. var både konsthandlare och konstnär och den som ledde in sönerna på konstnärsbanan. År 1632 flyttade Herman Saftleven d.y. till Utrecht, där han gifte sig med Anna van Vliet, som var dotter till konstnären Pieter van Vliet. De fick en dotter, Sara Saftleven, som även hon blev konstnär och specialiserade sig på blomstermotiv.
Herman Saftleven d.y. var huvudsakligen landskapsmålare, men gjorde även etsningar och teckningar. Han var mycket produktiv och ca 300 målningar och 1200 teckningar med både topografiska landskap och fantasilandskap finns bevarade och han kombinerade gärna naturstudiet med den fria fantasin. På uppdrag av amatörodlaren och botanikern Agnes Block (1629–1704) utförde han vad som har beskrivits som de mest imponerande botaniska studierna i 1600-talets Holland.
Under 1630-talet var han bland annat influerad av konstnären Jan van Goyens (1596–1656) mera realistiska landskapsskildringar (som också finns representerade i Johnsonsamlingen). Från 1640-talet var det företrädesvis italienska landskapsmotiv - ideallandskap, som Herman Saftleven ägnade sig åt, både i sina målningar och etsningar. Det är ett sådant italienskt ideallandskap som vi ser i verket ”Flodlandskap med två fiskare”. Från 1650-talet gick han ner i format och motiven hämtades framför allt från Rhenlandskapet.
Text producerad till Appen JOHNSON 2.0, 2020
Birgitta Åhlund /Bohusläns museum
Produktion: 1643
- KonstnärSaftleven d.y., Herman (1609 - 1685)
- Konstnär, ortNederländerna
Accession: 1953
Testamentarisk gåva till Uddevalla stad- Deposition från namnUddevalla kommun (1971)
- DigitaltMuseumSearch in «Uddevalla kommun»
- Ansvarig institutionBohusläns museum
- Deposition från ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Ägande
- Ägare av originalJohnson, John (1861 - 1951)
- History
John Johnson föddes i Naverstad i Bohuslän år 1861. Han gick på Uddevalla elementarläroverk. Flyttade därefter till Göteborg för att ägna sig åt affärverksamhet, främst vinhandel. Det var under denna tid som han skaffade sig en betydande förmögenhet.
År 1885 gifte sig John Johnson med Ingeborg Josefina Klemenson, född 1859 i Fredrikstad. Paret fick sönerna John Arne och Reidar Ring.
Mellan åren 1904 och 1928 bodde familjen Johnson i huvudsakligen i Stockholm med några kortare avbrott.
Från 1928 är Villa Hemmet i Ulricehamn paret Johnsons hem.
Fru Ingeborg Johnson avlider redan år 1932. John Johnson dör i november 1951.
Konstverken JJ01 - JJ67 utgör John Johnsons donation till Uddevalla stad genom testamente och utgör merparten av de tavlor han samlat sedan 1890-talet.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
- ProfessionDonator Köpman
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Johnson, John»
- History
- Ägare av original, ortSverige Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierJJ51
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedMarch 31, 2020
- Date updatedOctober 23, 2023
- DIMU-CODE021048560742
- UUID27fa9150-2fda-4203-9e0c-a50dd931c210
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».