• Marte Johnsliens store, skulpturelle takinstallasjon ser vi dråpeformede kolber av farget glass, som likner honningdråper fra bikubelignende former i taket. Kunstverket refererer til norrøn mytologi og fortellingen om verdenstreet Yggdrasil. I Snorresagen er det beskrevet at treets honningdugg gir mat til biene, en oppfatning som var vanlig før man skjønte at honningen faktisk ble produsert av biene selv.

Honningen kan tolkes som livseliksir fra treet, som alle levende vesener får næring av. Metaforen med at treet renner over av kunnskap og næring kan også overføres til campus som et sted for læring, forskning, utvikling og kunnskap, spesielt for alt som har med miljøvern og dyr å gjøre. Honningdogg gir oss en påminnelse om naturens tilstedeværelse, lik ekte kolonier av insekter som av og til etablerer seg i hus. At biene de senere år er blitt et symbol på de klimautfordringer verden står ovenfor er et annet tankevekkende aspekt ved kunstverket.

Glasset er produsert av Hadeland glassverk.
    Photo: Thorvaldsen, Øystein / Kunst i offentlige rom
  • Marte Johnsliens store, skulpturelle takinstallasjon ser vi dråpeformede kolber av farget glass, som likner honningdråper fra bikubelignende former i taket. Kunstverket refererer til norrøn mytologi og fortellingen om verdenstreet Yggdrasil. I Snorresagen er det beskrevet at treets honningdugg gir mat til biene, en oppfatning som var vanlig før man skjønte at honningen faktisk ble produsert av biene selv.

Honningen kan tolkes som livseliksir fra treet, som alle levende vesener får næring av. Metaforen med at treet renner over av kunnskap og næring kan også overføres til campus som et sted for læring, forskning, utvikling og kunnskap, spesielt for alt som har med miljøvern og dyr å gjøre. Honningdogg gir oss en påminnelse om naturens tilstedeværelse, lik ekte kolonier av insekter som av og til etablerer seg i hus. At biene de senere år er blitt et symbol på de klimautfordringer verden står ovenfor er et annet tankevekkende aspekt ved kunstverket.

Glasset er produsert av Hadeland glassverk.
    Photo: Thorvaldsen, Øystein / Kunst i offentlige rom
  • Marte Johnsliens store, skulpturelle takinstallasjon ser vi dråpeformede kolber av farget glass, som likner honningdråper fra bikubelignende former i taket. Kunstverket refererer til norrøn mytologi og fortellingen om verdenstreet Yggdrasil. I Snorresagen er det beskrevet at treets honningdugg gir mat til biene, en oppfatning som var vanlig før man skjønte at honningen faktisk ble produsert av biene selv.

Honningen kan tolkes som livseliksir fra treet, som alle levende vesener får næring av. Metaforen med at treet renner over av kunnskap og næring kan også overføres til campus som et sted for læring, forskning, utvikling og kunnskap, spesielt for alt som har med miljøvern og dyr å gjøre. Honningdogg gir oss en påminnelse om naturens tilstedeværelse, lik ekte kolonier av insekter som av og til etablerer seg i hus. At biene de senere år er blitt et symbol på de klimautfordringer verden står ovenfor er et annet tankevekkende aspekt ved kunstverket.

Glasset er produsert av Hadeland glassverk.
    Photo: Thorvaldsen, Øystein / Kunst i offentlige rom
  • Marte Johnsliens store, skulpturelle takinstallasjon ser vi dråpeformede kolber av farget glass, som likner honningdråper fra bikubelignende former i taket. Kunstverket refererer til norrøn mytologi og fortellingen om verdenstreet Yggdrasil. I Snorresagen er det beskrevet at treets honningdugg gir mat til biene, en oppfatning som var vanlig før man skjønte at honningen faktisk ble produsert av biene selv.

Honningen kan tolkes som livseliksir fra treet, som alle levende vesener får næring av. Metaforen med at treet renner over av kunnskap og næring kan også overføres til campus som et sted for læring, forskning, utvikling og kunnskap, spesielt for alt som har med miljøvern og dyr å gjøre. Honningdogg gir oss en påminnelse om naturens tilstedeværelse, lik ekte kolonier av insekter som av og til etablerer seg i hus. At biene de senere år er blitt et symbol på de klimautfordringer verden står ovenfor er et annet tankevekkende aspekt ved kunstverket.

Glasset er produsert av Hadeland glassverk.
    Photo: Thorvaldsen, Øystein / Kunst i offentlige rom
  • Marte Johnsliens store, skulpturelle takinstallasjon ser vi dråpeformede kolber av farget glass, som likner honningdråper fra bikubelignende former i taket. Kunstverket refererer til norrøn mytologi og fortellingen om verdenstreet Yggdrasil. I Snorresagen er det beskrevet at treets honningdugg gir mat til biene, en oppfatning som var vanlig før man skjønte at honningen faktisk ble produsert av biene selv.

Honningen kan tolkes som livseliksir fra treet, som alle levende vesener får næring av. Metaforen med at treet renner over av kunnskap og næring kan også overføres til campus som et sted for læring, forskning, utvikling og kunnskap, spesielt for alt som har med miljøvern og dyr å gjøre. Honningdogg gir oss en påminnelse om naturens tilstedeværelse, lik ekte kolonier av insekter som av og til etablerer seg i hus. At biene de senere år er blitt et symbol på de klimautfordringer verden står ovenfor er et annet tankevekkende aspekt ved kunstverket.

Glasset er produsert av Hadeland glassverk.
    Photo: Thorvaldsen, Øystein / Kunst i offentlige rom
  • Marte Johnsliens store, skulpturelle takinstallasjon ser vi dråpeformede kolber av farget glass, som likner honningdråper fra bikubelignende former i taket. Kunstverket refererer til norrøn mytologi og fortellingen om verdenstreet Yggdrasil. I Snorresagen er det beskrevet at treets honningdugg gir mat til biene, en oppfatning som var vanlig før man skjønte at honningen faktisk ble produsert av biene selv.

Honningen kan tolkes som livseliksir fra treet, som alle levende vesener får næring av. Metaforen med at treet renner over av kunnskap og næring kan også overføres til campus som et sted for læring, forskning, utvikling og kunnskap, spesielt for alt som har med miljøvern og dyr å gjøre. Honningdogg gir oss en påminnelse om naturens tilstedeværelse, lik ekte kolonier av insekter som av og til etablerer seg i hus. At biene de senere år er blitt et symbol på de klimautfordringer verden står ovenfor er et annet tankevekkende aspekt ved kunstverket.

Glasset er produsert av Hadeland glassverk.
    Photo: Thorvaldsen, Øystein / Kunst i offentlige rom

Honningdogg [Tak]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to