fra Solli i Åmotsdal, Seljord. Byggeår: 1500-tallet. Det kom til museet i 1930.

Loftet ble i 1712 flyttet fra Lognvik i Øyfjell til Solli i Åmotsdal. Det hører til en type renessanseloft som finnes i bygdene Åmotsdal, Rauland og Vinje. 1. etasje i loftet ble brukt på samme måte som buret - til oppbevaring av mat.

Oppe var det gjesterom med seng. På senga oppe i Solliloftet er årstallet 1514 risset inn. Det ser ut til at den alltid har stått der, og derfor kan dette årstallet indikere alderen på selve loftet.

Svalgangen rundt den laftede bygningskroppen og treskjæringen (skurden) utvendig er sannsynligvis fra da loftet ble flyttet, i 1712.

Rikard Berge skriver: "Det hører til den smukke, skulpehuggede type med bladkjede ved svaldøren, kjent omtrent bare fra Vinje, Rauland og Åmotsdal. I "underburet", som var matbod, sees kornbyrer (den utskaarne ifra Fyresdal), kornkjer, redskaper. I selve loftet, som annen etasje kalles, er gjesteseng, aaklær i tak og rundt vegger, rosemalte kister. Dette var bondens gjesterum før vaaningshuset fikk fornødne gjestestuer." (i Fylkesmuseet for Telemark og Grenland, Kort veiledning, Skien, 1947 s. 13).

Moved to the museum: 1930.

The loft was moved from Lognvik in Øyfjell, Rauland, to Solli in Åmotsdal in 1712. It belongs to a type of Renaissance lofts found in Åmotsdal, Rauland and Vinje.

The ground floor of the loft was used in the same way as the storehouse - for storing food. Upstairs  there was a guest room with a bed. The bed upstairs in the Solli Loft has the year 1514 carved into it. It looks as if the bed always has been there, and so this date may indicate the age of the loft itself.

The hallway round the notched timber body of the building and the external wood carvings are probably from the time the loft was moved, in 1712.

Loft fra Solli i Åmotsdal