• Ca.1840
Huset, som er bygd helt inntil Johannesgate 4 uten egen skillevegg, har to rom og kjøkken. I huset bodde familien Gundersen i flere årtier. I 1865 besto familien av Anne Karine som var 55 år og gift med den 10 år eldre tomtearbeideren Nils. Sammen med dem bodde to sønner som begge var sigararbeidere, og en datter Julie som var i konfirmasjonsalderen. I det andre rommet bodde ekteparets eldste datter som var 36 år og enke. Hun hadde tre barn. To sønner - 14 og 16 år - var tobakksarbeidere.
I 1891 var Anne Karine blitt enke. Den ene sønnen - Karl - var fortsatt ugift og bodde hjemme. Julie, som nå var i 40-årene, var blitt enke og hadde flyttet hjem til moren med sine barn.
Julies datter arbeidet som så mange andre i familien i tobakksindustrien, og den 20-årige sønnen Eugen var snekker.

Norsk folkemuseums guidebok,  1996
    Photo: Reinsfelt, Anne-Lise / Norsk Folkemuseum