Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Normann, Cato
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Telemuseet
/
Telenor Kulturarv
Telegrafbygningen i Oslo er tegnet av arkitektene Magnus Poulsson og Arnstein Arneberg i 1916. Stilmessig kan bygget betegnes som nasjonalromantisk/jugend. Av spesiell antikvarisk interesse er fasadene kledd og utsmykket med hugd granitt, i tillegg til hovedtrappen i marmor med den gedigne lysekronen og publikumsekspedisjonen med inngangspartiet og taket samt Telegrafstyrets kontorer i 3. etasje. Innvendig er bygget så og si fritt for treverk. Det skulle være et brannsikkert monumentalbygg, som skulle hegne om det som tidlig i 1920-årene var landets viktigste nervesenter. Det er brukt norsk marmor i alle trapper og på gulv i fellesarealene, og ornamenter er hugd i stein eller støpt i betong. Bygget huser Norges kanskje største lyekrone - en messinglysekrone i hele seks etasjer mindt i trappeløpet.
Photo:
Telemuseet
/
Telenor Kulturarv