• Ca 1750
Bygningen var en bakbygning med uthusfunksjoner. Huset er oppført i utmurt bindingsverk. Første etasje hadde to store lagerrom, et på hver side av innkjørselen. Sidefløyen, med trapp til annen etasje, var innredet til beboelse i hvert fall fra slutten av 1700-årene. Rommene ligger på rekke gjennom den smale bygningskroppen, og har adkomst fra den åpne svalgangen mot bakgården. Lagerbygningen hørte til en eiendom som strakte seg tvers gjennom kvartalet fra Rødfyllgata til Elvegata ved Akerselva. Byggherren var antagelig kjøpmann og byggmester Paul Pedersen, som eide gården ca 1750. Bygningen inneholder nå pottemaker-, sølvsmed- og bokbinderverksted i første etasje, og vevstue i annen.

Norsk folkemuseums guidebok,  1996
    Photo: Norsk Folkemuseum