• Tredimensjonal vevinstallasjon som hviler på gulv og festes til himling; oppspent mellom to ovale plater er en vevnad fremstilt med manuell flatvev. Håndspunnet tråd av svart spælsauull utgjør renning for innslag av rognegrener sammen med hvit spælsauull som er dyppet i kvae.
Ulltrådene er både i topp og bunn tredd gjennom små hull i plater av kryssfinér med påfestet akrylspeil på de to møtende sidene. Materialene er fra kunstnerens hjembygd Langedalen; spælsauulla er enda mer spesifikt fra Borgo, rognegreinene fra Leiteåsen, og kvaen fra Haugamarka.
Den tredimensjonale vevinstallasjonens motiv er trappene i kunstner Marthe Mindes barndomshjem; den ene trappa går opp til loftet og den andre trappa går ned til kjelleren. Med nøyaktige målinger er trappetrinnene gjenskapt i dobbel størrelse med veven. Motivet er dermed også noe så immaterielt som et barndomsminne, eller barnets opplevelse av sine nære omgivelser. I og med at publikum inviteres til å gå inn i installasjonen, og omgi seg med de tusen trådene mellom speil både over og under, vil "motivet" også skifte kontinuerlig i en utstillingssituasjon. Opplevelsesmessig ser man både seg selv og det som virker som en vertikal uendelighet i begge retninger. Verkets form refererer sekundært til Hannah Ryggens billedteppe "Vi lever på en stjerne" (1958), da ovalens dimensjoner i teppemotivet har inspirert utformingen av "Mellom loft og kjellar". Båndene som bryter både Ryggens og Mindes ovaler på midten har også identisk format.
    Photo: Ognjanovic, Milan / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Mellom loft og kjellar [Skulpturell vevnad]