Artist
History
-
Proveniens: 1900 (Museets hovedprotokoll 1899-1909)
Kjøpt på verdensutstillingen i Paris 1900Produksjon: 1898 - 1900 (Georges de Feure var engasjert i Samuel Bings parisiske atelier fra og med 1898/1899, og stolen ble vist på Verdensutstillingen i Paris 1900.)
- KunstnerFeure, Georges de
- Production placeFrankrike Paris
Classification
References
-
- LitteraturreferanseMorten Spjøtvold. "Jens Thiis i Paris: Franske ervervelser på verdensutstillingen i 1900", Kunst og kultur, nr. 4 (2019): 205-209 (ill. 9).
- LitteraturreferanseMorten Spjøtvold, "Et nogenlundig fyldig utvalg av fremmed kunst og industri: Om Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums innkjøp på l'Exposition Universelle de 1900", bd. II (NTNU: Masteroppgave i kunsthistorie, 2017), 52.
- LitteraturreferanseJens Thiis. «Beretning om museets virksomhed i året 1900 samt om verdensudstillingen i Paris, spredte indtryk og tanker om kunsthåndværk». I Årbog 1898-1901, 3-110 (Trondhjem: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, 1902), 106-107.
- LitteraturreferanseJens Thiis. «Beskrivende fortegnelse over museets moderne erhvervelser ved udenlandske kjøb i året 1901». I Årbog 1898-1901, 147-176 (Trondhjem: Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, 1902), 151 (nr. 6).
- LitteraturreferanseA. Julius Meier-Graefe. Die Weltausstellung in Paris 1900 (Paris og Leipzig: Verlag von F. Krüger, 1900), 109.
- LitteraturreferanseGabriel Mourey. ”Round the Exhibition. – I. The house of the ’Art Nouveau’ Bing”. The Studio: An illustrated magazine for fine and applied art, nr. 20 (1900): 173, 177.
- LitteraturreferanseDekorative Kunst: Illustrierte Zeitschrift für Angewandte Kunst. Bd 6 (1900): 491, 494.
- LitteraturreferanseEva Horányi og András Szilágyi. Style 1900: A great experiment of modernism in the applied arts: an exhibition from the collection of the Budapest Museum of applied arts. Bd 1 (Budapest: Museum of Applied arts, 1996), 84 (nr. 2.3. - tilsvarende eksemplar)
- LitteraturreferanseEva Horányi og András Szilágyi. Style 1900: A great experiment of modernism in the applied arts: an exhibition from the collection of the Budapest Museum of applied arts. Bd 2 (Budapest: Museum of Applied arts,1996), 35 (nr. 2.3. - tilsvarende eksemplar)
- LitteraturreferanseGabriel P. Weisberg, Art Nouveau Bing: Paris Style 1900 (Washington DC: Smithsonian Institution Traveling Exhibition Service, 1986), 188 (fig. 180), 190 (fig. 40), 232 (fig. 224)
- LitteraturreferansePietro Krohn. «S. Bings Pavillon: ‘L’Art nouveau’ paa Verdensudstillingen i Paris 1900». Tidsskrift for industri, 1. årgang (1900): 321 (fig. 29).
- LitteraturreferanseIan Millman. Georges de Feure: 1868-1943 (Amsterdam: Van Gogh Museum, 1993), 84 (fig. 92).
- LitteraturreferanseEdwin Becker, Évelyne Possémé og Gabriel P. Weisberg, red. The origins of l’art nouveau: the Bing empire (Amsterdam og Paris: Van Gogh Museum og Musée des Arts Décoratifs, 2004), 208, 220 (fig. 257), 221 (fig. 258).
- LitteraturreferanseOle Mæhle, Jens Thiis: En kunstens forkjemper (Oslo: Gyldendal Norsk Forlag, 1970), 118-123. Om innkjøpene på 1900-utstillingen (generelt)
- LitteraturreferanseHaakon Shetelig, Norske Museers historie: festskrift til Thor B. Kielland på 50-årsdagen (Oslo: J. W. Cappelens Forlag, 1944), 180-181 Om innkjøpene på 1900-utstillingen (generelt)
- LitteraturreferanseMorten Spjøtvold, "Et nogenlundig fyldig utvalg av fremmed kunst og industri: Om Nordenfjeldske Kunstindustrimuseums innkjøp på l'Exposition Universelle de 1900", bd. I (NTNU: Masteroppgave i kunsthistorie, 2017), 60-65.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNK1900-140
- Part of collectionNordenfjeldske kunstindustrimuseum
- Owner of collectionNordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- InstitutionNordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- Date publishedAugust 9, 2019
- Date updatedDecember 22, 2022
- DIMU-CODE021068381533
- UUIDd95e1931-53c9-4577-af12-c99def2c724d
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».