Artist
History
-
-
Verket var en del av Marsil Andelov Al-Mahamids utstilling Remembrance (Soft galleri, Oslo, 8.8-8.9 2019), som var dedikert til den lite kjente historien om jugoslaviske fanger under andre verdenskrig i Norge, og en av de største katastrofene i norsk historie – nedbrenningen av Finnmark i 1944 – gjennom håndlagde broderier.
Nazistene sendte om lag 4268 unge jugoslaviske menn, hovedsakelig serbiske, til Norge som krigsfanger og billig arbeidskraft til infrastrukturprosjekter. Omtrent 60 av fangene fra Kikinda (i Serbia, i det tidligere Jugoslavia), hjembyen til den Tromsø-baserte kunstneren Marsil Andelov Al-Mahamid, ble sendt til en av de mest brutale leirene i Beisfjord, nær Narvik. Noen av dem var bare 17-19 år gamle. 24. juni 1942 ankom 900 jugoslaviske fanger Beisfjord. Den røffe, norske vinteren, hardt fysisk arbeid og mangel på mat, klær og medisiner, i tillegg til nazistenes brutalitet, tok livet av de fleste. Bare fire personer fra Kikinda overlevde Beisfjord og kom hjem igjen. En av de overlevende, Slavko Vukic, var en venn av Al-Mahamids familie. Den 17. juli 1942 ble 588 fanger som ble regnet som «friske» ført ut av leiren og til Øvre Jernvann på Bjørnfjell. Her ble de satt til å arbeide med veien til Kiruna. De jobbet 12-timersdager i ekstremt vær og nesten uten mat og klær. I dag er Øvre Jernvann et vakkert friluftsområde, men samtidig er stedet en påminnelse om den grusomme sjebnen til alle som døde her og verdier som frihet og likhet.
De resterende 288 svake og utslitte fangene i Beisfjord ble beordret til å grave sine egne graver og deretter skutt av vaktene. Fanger som ikke klarte å stå på egne ben ble låst inne i to kaserner som ble dynket i bensin og tent på. De som forsøkte å flykte fra brannen ble skutt. I løpet av seks måneder i Beisfjord døde 748 fanger, omtrent 83 %. Mange av de jugoslaviske fangene var medlemmer av partisan-motstandsarmeen og kommunistpartiet i hjemlandet.
Øst-Finnmark var en krigssone i tre år. Fra 1941 til 1944 ble fylket bombet av Russland og i 1944 ble mennesker som bodde her tvunget til å forlate hjemme sine. Nazistenes «frigjøring av Finnmark» etterlot mer enn 70 000 hjemløse. Tyskerne brukte den brente jords taktikk i Finnmark og nord-Troms for å stoppe Den røde armé fra å rykke frem. Som en konsekvens ødela de det meste av infrastrukturen og nesten alle husene i fylket.
Marsil Andelov Al-Mahamid ble født i Jugoslavia i 1983. Siden 2009 har han bodd i Tromsø. Al-Mahamid uteksaminerte fra Kunstakademiet i Tromsø i 2015. Han har også en MS i Business Creation and Entrepreneurship fra Universitetet i Tromsø og en BS i Industrial Engineering and Management fra Universitetet i Beograd. Al-Mahamid utforsker temaet «Remembrance» (minne/erindring) i sin praksis, og involverer ofte ikke-kunstnere i den skapende prosessen. Han arbeider hovedsakelig med håndlaget broderi, video og installasjonskunst.
[Kilde: Soft galleri, utstillingstekst]
-
Produksjon - 2018
- Kunstner Al-Mahamid, Marsil Andjelov
- Production place Norge Troms Tromsø
-
Proveniens - August 8, 2019 — September 8, 2019
Vist i separatutstillingen "Remembrance" sammen med fem andre verk (der det ene verket består av tre broderier) - Samlingsskaper Innkjøpsfondet for norsk kunsthåndverk
-
Classification
Placement
License information
-
License
Copyright
- Artist Al-Mahamid, Marsil Andjelov
Metadata
- Identifier NK2019-018
- Part of collection Nordenfjeldske kunstindustrimuseum
- Owner of collection Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- Institution Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
- Date published September 11, 2019
- Date updated December 22, 2022
- DIMU-CODE 021068398830
- UUID b6296d7b-aec9-4c81-b604-ab69906b980c
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».