• Nonfigurativt, lys gråbeige/linfarget broderi. Broderiet antagelig utført på stor broderiramme, og deretter spent over malerilerret med tilsvarende mål som broderiet. Broderiet forestiller tettstilte stjerner, såkalte "diamanthull" eller "diamantøye-broderi". Disse er vekselsvis kvadratiske og rektangulære, uregelmessig plassert, men med et åpent "kvadrat" av små diamanthull i sentrum av bildet. Denne firkanten er uregelmessig, og bryter med bakgrunnsmønsteret. I et diamanthullsbroderi fremkommer et sentralt hull, og gjennom hullene skimtes lerretet, som på dette bildet er malt i en syrlig grønn farge. Dermed får alle de lyse, gråbeige stjernene et syrlig grønt "øye" eller hull. Spredte lysegrå trådknuter på baksiden viser at lerret og broderistoff er festet til hverandre.
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Det er og stille XII [Broderi]