• Trekvartlang cape av vokset silke, såkalt satin ciré. Denne silken er meget kreppet. Plagget er åpent foran, uten knapper eller hekter og utstyrt med en meget bred reveskinnskrage, fôret med samme, sorte silke. Capen er ellers fôret med brun silkekrepp, såkalt crêpe satin. Den har en lav livlinje, svakt rubbet og litt elastisk ved hoftene, og overdelen får dermed en rikelig blusongeffekt over denne. Blusongeffekten understrekes ved at man kan føre armene gjennom åpninger i fôrets sømmer og holde capen på plass foran.
    Photo: Sinding, Karin / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Trekvartlang cape av vokset silke, såkalt satin ciré. Denne silken er meget kreppet. Plagget er åpent foran, uten knapper eller hekter og utstyrt med en meget bred reveskinnskrage, fôret med samme, sorte silke. Capen er ellers fôret med brun silkekrepp, såkalt crêpe satin. Den har en lav livlinje, svakt rubbet og litt elastisk ved hoftene, og overdelen får dermed en rikelig blusongeffekt over denne. Blusongeffekten understrekes ved at man kan føre armene gjennom åpninger i fôrets sømmer og holde capen på plass foran.
    Photo: Sinding, Karin / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Trekvartlang cape av vokset silke, såkalt satin ciré. Denne silken er meget kreppet. Plagget er åpent foran, uten knapper eller hekter og utstyrt med en meget bred reveskinnskrage, fôret med samme, sorte silke. Capen er ellers fôret med brun silkekrepp, såkalt crêpe satin. Den har en lav livlinje, svakt rubbet og litt elastisk ved hoftene, og overdelen får dermed en rikelig blusongeffekt over denne. Blusongeffekten understrekes ved at man kan føre armene gjennom åpninger i fôrets sømmer og holde capen på plass foran.
    Photo: Sinding, Karin / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Trekvartlang cape av vokset silke, såkalt satin ciré. Denne silken er meget kreppet. Plagget er åpent foran, uten knapper eller hekter og utstyrt med en meget bred reveskinnskrage, fôret med samme, sorte silke. Capen er ellers fôret med brun silkekrepp, såkalt crêpe satin. Den har en lav livlinje, svakt rubbet og litt elastisk ved hoftene, og overdelen får dermed en rikelig blusongeffekt over denne. Blusongeffekten understrekes ved at man kan føre armene gjennom åpninger i fôrets sømmer og holde capen på plass foran.
    Photo: Sinding, Karin / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Selskapscape

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to