• Fotsid ballkjole i New Look-stil. Sort, gaslignende materiale ivevd prikker, såkalte polkadotter over lyseblått, underliggende silkestoff. Kjolen har New Look-stilens karakteristiske, vide båtringning, som hviler ytterst på skulderspissene, den smale midjen og det vide skjørtet. Ermene er fôret med samme lyseblå silke. De er 3/4-lange, og svært trange, slik de ofte var i Diors New Look-stil, og er såkalte ett-søms ermer, nærmest isydd med raglansnitt foran. Meget ettersittende kjoleliv, med vertikale brystinnsnitt fra midjen foran og små innsnitt fra båtringningen ned mot hvert skulderblad bak. Lukning i ryggen med håndstukket glidelås og hekter. Kjolelivet rekker ned til hoftehøyde, og hviler der utenpå skjørtet, som en hoftekappe, eller peplum. Skjørtet er meget vidt, i krinolinefasong, rynket foran og med dype folder og liten glidelås midt bak. Under det blå silkestoffet, et ekstra underskjørt av 3 lag hvitt nettstoff, det ytterste sterkt avstivet i kanten. Aller underst et underskjørt av hvit silke Underskjørtene er festet til et såkalt underliv av grovt og stivt, hvitt nettstoff, figursydd som et korsett, hektet bak og strapless. Etikettene er sydd inn i dette. Omkring livet et lyseblått, bredt bånd av ripsartet silke med moiré-effekt. Dette går ned i en spiss midt foran, og er festet under en stor sløyfe garnert med en liten blomsterbukett av wire, stoff og voks. De lange sløyfebåndene rekker helt ned foran, er skrått avklippet og stikker, i likhet med det hvite underskjørte, et lite stykke nedenfor resten av kjolen.  Svært liten størrelse. Kanskje str. 34.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Fotsid ballkjole i New Look-stil. Sort, gaslignende materiale ivevd prikker, såkalte polkadotter over lyseblått, underliggende silkestoff. Kjolen har New Look-stilens karakteristiske, vide båtringning, som hviler ytterst på skulderspissene, den smale midjen og det vide skjørtet. Ermene er fôret med samme lyseblå silke. De er 3/4-lange, og svært trange, slik de ofte var i Diors New Look-stil, og er såkalte ett-søms ermer, nærmest isydd med raglansnitt foran. Meget ettersittende kjoleliv, med vertikale brystinnsnitt fra midjen foran og små innsnitt fra båtringningen ned mot hvert skulderblad bak. Lukning i ryggen med håndstukket glidelås og hekter. Kjolelivet rekker ned til hoftehøyde, og hviler der utenpå skjørtet, som en hoftekappe, eller peplum. Skjørtet er meget vidt, i krinolinefasong, rynket foran og med dype folder og liten glidelås midt bak. Under det blå silkestoffet, et ekstra underskjørt av 3 lag hvitt nettstoff, det ytterste sterkt avstivet i kanten. Aller underst et underskjørt av hvit silke Underskjørtene er festet til et såkalt underliv av grovt og stivt, hvitt nettstoff, figursydd som et korsett, hektet bak og strapless. Etikettene er sydd inn i dette. Omkring livet et lyseblått, bredt bånd av ripsartet silke med moiré-effekt. Dette går ned i en spiss midt foran, og er festet under en stor sløyfe garnert med en liten blomsterbukett av wire, stoff og voks. De lange sløyfebåndene rekker helt ned foran, er skrått avklippet og stikker, i likhet med det hvite underskjørte, et lite stykke nedenfor resten av kjolen.  Svært liten størrelse. Kanskje str. 34.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Fotsid ballkjole i New Look-stil. Sort, gaslignende materiale ivevd prikker, såkalte polkadotter over lyseblått, underliggende silkestoff. Kjolen har New Look-stilens karakteristiske, vide båtringning, som hviler ytterst på skulderspissene, den smale midjen og det vide skjørtet. Ermene er fôret med samme lyseblå silke. De er 3/4-lange, og svært trange, slik de ofte var i Diors New Look-stil, og er såkalte ett-søms ermer, nærmest isydd med raglansnitt foran. Meget ettersittende kjoleliv, med vertikale brystinnsnitt fra midjen foran og små innsnitt fra båtringningen ned mot hvert skulderblad bak. Lukning i ryggen med håndstukket glidelås og hekter. Kjolelivet rekker ned til hoftehøyde, og hviler der utenpå skjørtet, som en hoftekappe, eller peplum. Skjørtet er meget vidt, i krinolinefasong, rynket foran og med dype folder og liten glidelås midt bak. Under det blå silkestoffet, et ekstra underskjørt av 3 lag hvitt nettstoff, det ytterste sterkt avstivet i kanten. Aller underst et underskjørt av hvit silke Underskjørtene er festet til et såkalt underliv av grovt og stivt, hvitt nettstoff, figursydd som et korsett, hektet bak og strapless. Etikettene er sydd inn i dette. Omkring livet et lyseblått, bredt bånd av ripsartet silke med moiré-effekt. Dette går ned i en spiss midt foran, og er festet under en stor sløyfe garnert med en liten blomsterbukett av wire, stoff og voks. De lange sløyfebåndene rekker helt ned foran, er skrått avklippet og stikker, i likhet med det hvite underskjørte, et lite stykke nedenfor resten av kjolen.  Svært liten størrelse. Kanskje str. 34.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Fotsid ballkjole i New Look-stil. Sort, gaslignende materiale ivevd prikker, såkalte polkadotter over lyseblått, underliggende silkestoff. Kjolen har New Look-stilens karakteristiske, vide båtringning, som hviler ytterst på skulderspissene, den smale midjen og det vide skjørtet. Ermene er fôret med samme lyseblå silke. De er 3/4-lange, og svært trange, slik de ofte var i Diors New Look-stil, og er såkalte ett-søms ermer, nærmest isydd med raglansnitt foran. Meget ettersittende kjoleliv, med vertikale brystinnsnitt fra midjen foran og små innsnitt fra båtringningen ned mot hvert skulderblad bak. Lukning i ryggen med håndstukket glidelås og hekter. Kjolelivet rekker ned til hoftehøyde, og hviler der utenpå skjørtet, som en hoftekappe, eller peplum. Skjørtet er meget vidt, i krinolinefasong, rynket foran og med dype folder og liten glidelås midt bak. Under det blå silkestoffet, et ekstra underskjørt av 3 lag hvitt nettstoff, det ytterste sterkt avstivet i kanten. Aller underst et underskjørt av hvit silke Underskjørtene er festet til et såkalt underliv av grovt og stivt, hvitt nettstoff, figursydd som et korsett, hektet bak og strapless. Etikettene er sydd inn i dette. Omkring livet et lyseblått, bredt bånd av ripsartet silke med moiré-effekt. Dette går ned i en spiss midt foran, og er festet under en stor sløyfe garnert med en liten blomsterbukett av wire, stoff og voks. De lange sløyfebåndene rekker helt ned foran, er skrått avklippet og stikker, i likhet med det hvite underskjørte, et lite stykke nedenfor resten av kjolen.  Svært liten størrelse. Kanskje str. 34.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Fotsid ballkjole i New Look-stil. Sort, gaslignende materiale ivevd prikker, såkalte polkadotter over lyseblått, underliggende silkestoff. Kjolen har New Look-stilens karakteristiske, vide båtringning, som hviler ytterst på skulderspissene, den smale midjen og det vide skjørtet. Ermene er fôret med samme lyseblå silke. De er 3/4-lange, og svært trange, slik de ofte var i Diors New Look-stil, og er såkalte ett-søms ermer, nærmest isydd med raglansnitt foran. Meget ettersittende kjoleliv, med vertikale brystinnsnitt fra midjen foran og små innsnitt fra båtringningen ned mot hvert skulderblad bak. Lukning i ryggen med håndstukket glidelås og hekter. Kjolelivet rekker ned til hoftehøyde, og hviler der utenpå skjørtet, som en hoftekappe, eller peplum. Skjørtet er meget vidt, i krinolinefasong, rynket foran og med dype folder og liten glidelås midt bak. Under det blå silkestoffet, et ekstra underskjørt av 3 lag hvitt nettstoff, det ytterste sterkt avstivet i kanten. Aller underst et underskjørt av hvit silke Underskjørtene er festet til et såkalt underliv av grovt og stivt, hvitt nettstoff, figursydd som et korsett, hektet bak og strapless. Etikettene er sydd inn i dette. Omkring livet et lyseblått, bredt bånd av ripsartet silke med moiré-effekt. Dette går ned i en spiss midt foran, og er festet under en stor sløyfe garnert med en liten blomsterbukett av wire, stoff og voks. De lange sløyfebåndene rekker helt ned foran, er skrått avklippet og stikker, i likhet med det hvite underskjørte, et lite stykke nedenfor resten av kjolen.  Svært liten størrelse. Kanskje str. 34.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Fotsid ballkjole i New Look-stil. Sort, gaslignende materiale ivevd prikker, såkalte polkadotter over lyseblått, underliggende silkestoff. Kjolen har New Look-stilens karakteristiske, vide båtringning, som hviler ytterst på skulderspissene, den smale midjen og det vide skjørtet. Ermene er fôret med samme lyseblå silke. De er 3/4-lange, og svært trange, slik de ofte var i Diors New Look-stil, og er såkalte ett-søms ermer, nærmest isydd med raglansnitt foran. Meget ettersittende kjoleliv, med vertikale brystinnsnitt fra midjen foran og små innsnitt fra båtringningen ned mot hvert skulderblad bak. Lukning i ryggen med håndstukket glidelås og hekter. Kjolelivet rekker ned til hoftehøyde, og hviler der utenpå skjørtet, som en hoftekappe, eller peplum. Skjørtet er meget vidt, i krinolinefasong, rynket foran og med dype folder og liten glidelås midt bak. Under det blå silkestoffet, et ekstra underskjørt av 3 lag hvitt nettstoff, det ytterste sterkt avstivet i kanten. Aller underst et underskjørt av hvit silke Underskjørtene er festet til et såkalt underliv av grovt og stivt, hvitt nettstoff, figursydd som et korsett, hektet bak og strapless. Etikettene er sydd inn i dette. Omkring livet et lyseblått, bredt bånd av ripsartet silke med moiré-effekt. Dette går ned i en spiss midt foran, og er festet under en stor sløyfe garnert med en liten blomsterbukett av wire, stoff og voks. De lange sløyfebåndene rekker helt ned foran, er skrått avklippet og stikker, i likhet med det hvite underskjørte, et lite stykke nedenfor resten av kjolen.  Svært liten størrelse. Kanskje str. 34.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Fotsid ballkjole i New Look-stil. Sort, gaslignende materiale ivevd prikker, såkalte polkadotter over lyseblått, underliggende silkestoff. Kjolen har New Look-stilens karakteristiske, vide båtringning, som hviler ytterst på skulderspissene, den smale midjen og det vide skjørtet. Ermene er fôret med samme lyseblå silke. De er 3/4-lange, og svært trange, slik de ofte var i Diors New Look-stil, og er såkalte ett-søms ermer, nærmest isydd med raglansnitt foran. Meget ettersittende kjoleliv, med vertikale brystinnsnitt fra midjen foran og små innsnitt fra båtringningen ned mot hvert skulderblad bak. Lukning i ryggen med håndstukket glidelås og hekter. Kjolelivet rekker ned til hoftehøyde, og hviler der utenpå skjørtet, som en hoftekappe, eller peplum. Skjørtet er meget vidt, i krinolinefasong, rynket foran og med dype folder og liten glidelås midt bak. Under det blå silkestoffet, et ekstra underskjørt av 3 lag hvitt nettstoff, det ytterste sterkt avstivet i kanten. Aller underst et underskjørt av hvit silke Underskjørtene er festet til et såkalt underliv av grovt og stivt, hvitt nettstoff, figursydd som et korsett, hektet bak og strapless. Etikettene er sydd inn i dette. Omkring livet et lyseblått, bredt bånd av ripsartet silke med moiré-effekt. Dette går ned i en spiss midt foran, og er festet under en stor sløyfe garnert med en liten blomsterbukett av wire, stoff og voks. De lange sløyfebåndene rekker helt ned foran, er skrått avklippet og stikker, i likhet med det hvite underskjørte, et lite stykke nedenfor resten av kjolen.  Svært liten størrelse. Kanskje str. 34.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Fête à Grenade [Ballkjole]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to