Vasen har et hybrid dekorskjema av barokk ornamentikk og kinesisk inspirerte motiv. Motivene er representert i åtte kinesisk inspirerte lotuspaneler som dekker korpus. Annet hvert ...
Vasen har et hybrid dekorskjema av barokk ornamentikk og kinesisk inspirerte motiv. Motivene er representert i åtte kinesisk inspirerte lotuspaneler som dekker korpus. Annet hvert panel har skjematisk to ulike motiver. Det ene motivet en kinesisk blomsterkurv eller vase med blomsteroppsats. Dette motiver er i kina relatert til en av taoismens åtte udødelige, Nan Cai he, som representerer rikdom. Det andre panelet har en lingzhi/ ruyi/ skylignende avslutning både på topp og bunn, og som på innsiden av panelet går over til blomsterstilker som "rammer" inn de barokke akantusrankene. Som hovedmotiv finner vi en koboltblå plante i et hvit, mindre felt. Toppen og bunnen av Ved bunnen og toppen av vasen finner vi det samme dekorskjemaet med en ornamental bord av blader og blomster. Hvite felt mellom lotuspanelene og bordene som er fylt med små prikker. Ved munning og base finner vi en bord med palmeblader.
About the object
aboutKonveks åttekantet blåhvit fajansevase. Vasen er glatt innvedig men er riflet på utsiden.
IdentifierNK1906-270
DesignationVase
Materials and techniquesStøpt leirgods med blåhvit glasur.
Creation dateDatering basert på stempel. Stempelet ble brukt av fabrikken "De Porceleyne Fles" under direksjon av Pieter van Doorne, som ledet fabrikken 1762-1770. Internasjonalt er fabrikken kjent som Royal Delft.
AcquisitionSolgt til museet i 1906 av Bangfil, som fikk tak i vasen i Sparbu. Kom inn til museet i desember 1906.
SubjectVasen har et hybrid dekorskjema av barokk ornamentikk og kinesisk inspirerte motiv. Motivene er representert i åtte kinesisk inspirerte lotuspaneler som dekker korpus. Annet hvert panel har skjematisk to ulike motiver. Det ene motivet en kinesisk blomsterkurv eller vase med blomsteroppsats. Dette motiver er i kina relatert til en av taoismens åtte udødelige, Nan Cai he, som representerer rikdom. Det andre panelet har en lingzhi/ ruyi/ skylignende avslutning både på topp og bunn, og som på innsiden av panelet går over til blomsterstilker som "rammer" inn de barokke akantusrankene. Som hovedmotiv finner vi en koboltblå plante i et hvit, mindre felt. Toppen og bunnen av Ved bunnen og toppen av vasen finner vi det samme dekorskjemaet med en ornamental bord av blader og blomster. Hvite felt mellom lotuspanelene og bordene som er fylt med små prikker. Ved munning og base finner vi en bord med palmeblader.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».