• Skulpturelt etasjefat der et lite og et større fat hviler på tre keramiske andefigurer. Både dyrefigurene og fatene er antakelig prefabrikerte elementer, altså readymades, som kunstneren har modifisert og montert sammen. Verket kommenterer flere tradisjoner og danner, gjennom kunstnerens bearbeiding av elementene, noen nye narrativ - også antydet av verkets tittel. Det minste fatet hviler på to av endenes stjerter og den tredje andas nebb, mens det største fatet hviler på de tre endenes hoder. Andefigurene har bronsefarget lusterglasur, med en opprinnelig gul glasur flekkvis synlig gjennom. Fatene er opprinnelig deler av et ukjent servise med et romantisk landlig motiv: svaner i vannliljedam omgitt av blomstrende trær og rosebusker. Som dekorbånd rundt fatenes speil, har kunstneren repeterende trykket et brunt bilde av en oljeplattform, overført med dekal. På undersiden av fatene skjuler det seg et annet dekalmotiv. En bevinget jomfru Maria med Jesusbarnet og døperen Johannes danner en figurscene på undersiden av det største fatets speil, omringet av glansbildeengler repetert som dekorbånd (englene er også på det minste fatet). En sylindrisk gummiknott under hver av de tre endene som føtter.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)
    Photo: Lønmo, Solveig / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

The Ecological Implication of the Judeo-Christian Tradition [Stettfat]