• Iflg. Ringve museums katalogisering av identisk piano, så har det omfang: AAA - a'''' (7 oktaver).

Opprettstående piano i jacaranda på furu. Nedenfor klaviaturet er fronten utformet med innfelt fylling, kantet med perlestavlignende, bølgende border, og flankert av 2 kraftig utskårede konsollben, hvert med to store C-formede motiv på innsiden og med parstilte blomster(roser?) mot løv-ornamentikk på knærne. Overdelen er delt i to rektangulære felt, symmetrisk om midtaksen, hvert av dem med en sentralt plassert lyre omkranset av rikt utskåret løvsagarbeide i form av bladverk. Metallnetting bakenfor. To tre-leddede lysestaker av messing, der lysholderens munning og mansjettens ytterkant er fliket opp i bladlignende, dekorativ bord. Pianoet har to pedaler, hvorav den venstre er slitt. Lokket over tangentene er leddet med langsgående hengsling, slik at den ytre halvdelen bøyes opp og legger seg over den bakre halvdelen. Det hele kan deretter svinges bakover og inn i møbelet. Dermed vises undersiden av lokkets bakre del, og danner frontplate med midtstilt fabrikkmerke. Firmanavnet er skrevet m påsatte bokstaver av messinglignende farge, muligens sølvfarget. Omkring navnet er nedfelt en dobbel, konturert 8-kantet ramme i intarsiateknikk, der den innerste rammekonturen har messingfarge, den ytterste kobberfarge. Pianoets topplokk er hengslet langsetter midten, og kan åpnes for bedre klang og lydvolum. Antar at tangentene er dekket av elfenben og ibenholt. Notestativet er løst, men har vært plugget inn i bølgekanten over tangentlokk/frontbrett. Dette er senere brukket av. Også topplokk og notestativ har bølgeformet ytterkant.

Jernramme. Iflg. Ringve museum er instrumentet krysstrenget.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Iflg. Ringve museums katalogisering av identisk piano, så har det omfang: AAA - a'''' (7 oktaver).

Opprettstående piano i jacaranda på furu. Nedenfor klaviaturet er fronten utformet med innfelt fylling, kantet med perlestavlignende, bølgende border, og flankert av 2 kraftig utskårede konsollben, hvert med to store C-formede motiv på innsiden og med parstilte blomster(roser?) mot løv-ornamentikk på knærne. Overdelen er delt i to rektangulære felt, symmetrisk om midtaksen, hvert av dem med en sentralt plassert lyre omkranset av rikt utskåret løvsagarbeide i form av bladverk. Metallnetting bakenfor. To tre-leddede lysestaker av messing, der lysholderens munning og mansjettens ytterkant er fliket opp i bladlignende, dekorativ bord. Pianoet har to pedaler, hvorav den venstre er slitt. Lokket over tangentene er leddet med langsgående hengsling, slik at den ytre halvdelen bøyes opp og legger seg over den bakre halvdelen. Det hele kan deretter svinges bakover og inn i møbelet. Dermed vises undersiden av lokkets bakre del, og danner frontplate med midtstilt fabrikkmerke. Firmanavnet er skrevet m påsatte bokstaver av messinglignende farge, muligens sølvfarget. Omkring navnet er nedfelt en dobbel, konturert 8-kantet ramme i intarsiateknikk, der den innerste rammekonturen har messingfarge, den ytterste kobberfarge. Pianoets topplokk er hengslet langsetter midten, og kan åpnes for bedre klang og lydvolum. Antar at tangentene er dekket av elfenben og ibenholt. Notestativet er løst, men har vært plugget inn i bølgekanten over tangentlokk/frontbrett. Dette er senere brukket av. Også topplokk og notestativ har bølgeformet ytterkant.

Jernramme. Iflg. Ringve museum er instrumentet krysstrenget.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Iflg. Ringve museums katalogisering av identisk piano, så har det omfang: AAA - a'''' (7 oktaver).

Opprettstående piano i jacaranda på furu. Nedenfor klaviaturet er fronten utformet med innfelt fylling, kantet med perlestavlignende, bølgende border, og flankert av 2 kraftig utskårede konsollben, hvert med to store C-formede motiv på innsiden og med parstilte blomster(roser?) mot løv-ornamentikk på knærne. Overdelen er delt i to rektangulære felt, symmetrisk om midtaksen, hvert av dem med en sentralt plassert lyre omkranset av rikt utskåret løvsagarbeide i form av bladverk. Metallnetting bakenfor. To tre-leddede lysestaker av messing, der lysholderens munning og mansjettens ytterkant er fliket opp i bladlignende, dekorativ bord. Pianoet har to pedaler, hvorav den venstre er slitt. Lokket over tangentene er leddet med langsgående hengsling, slik at den ytre halvdelen bøyes opp og legger seg over den bakre halvdelen. Det hele kan deretter svinges bakover og inn i møbelet. Dermed vises undersiden av lokkets bakre del, og danner frontplate med midtstilt fabrikkmerke. Firmanavnet er skrevet m påsatte bokstaver av messinglignende farge, muligens sølvfarget. Omkring navnet er nedfelt en dobbel, konturert 8-kantet ramme i intarsiateknikk, der den innerste rammekonturen har messingfarge, den ytterste kobberfarge. Pianoets topplokk er hengslet langsetter midten, og kan åpnes for bedre klang og lydvolum. Antar at tangentene er dekket av elfenben og ibenholt. Notestativet er løst, men har vært plugget inn i bølgekanten over tangentlokk/frontbrett. Dette er senere brukket av. Også topplokk og notestativ har bølgeformet ytterkant.

Jernramme. Iflg. Ringve museum er instrumentet krysstrenget.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Piano

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to