Adventa er en herlig tid

Det er laget mange julesanger. Veldig mange. Adventssanger, derimot er det mindre av.

Siden jeg er opptatt av advent, og av å lage lydadventskalender, så tenkte jeg at adventen min burde ha en adventssang. Adventa gjør det, fortjene en sang.

Det var ikke langt fra ord til handling, og vips så var teksten der om at adventa er en herlig tid. Ordene kom fra hjertet, og de kom fort.

For at en tekst skal bli til en sang, trenger den en lydhør komponist. En komponist som har øre for nyansene i språket og for å tenke ut hva slags musikk som kan passe til en tekst. Min beste samarbeidspartner Bård Mathisen fant løsningen på melodien. Han er en tusenkunstner den samme Bård, så han arrangerte sangen, og spiller selv på den. Jeg kan nå røpe at om du nå hører riktig godt etter, ja så kan du høre stemmen hans også; på refrenget.

Det er Øystein Bakken som spiller gitar og tolker teksten musikalsk. Det er både varme og forventning i den stemmen. Og Bård han pakka det hele sammen i en liten filmsnutt.

Produktet «Adventa er ei herlig tid» er den musikalske overbygningen til lydkappene som ligger under tekstene i adventsfortellingene.

Jeg ble både rørt, stolt og glad da jeg hørte resultatet første gang. Siden er jeg ikke blitt verken mindre rørt, stolt eller glad. Jeg syntes det svinger, og jeg tar meg selv i å synge med, og det med innlevelse….vi pakker gaver med  drømmer i.

Så nå er det din tur til å høre om adventa der vi sender kort med lengsel til venner.

I hele adventa vil du hver dag få en liten adventsfortelling, med Bårds musikk under. Følg gjerne adventskalenderen på Digitalt Fortalt.

Håper du får en god opplevelse.

Hør de andre fortellingene i Beate Heides adventskalender "Sparkeføre" her http://digitaltfortalt.no/search?subjects=%22sparkef%C3%B8re%22%20

Advenskalenderen «Sparkeføre» er en kalender bestående av små fortellinger, en for hver dag fra fra 1. desember til julaften. Beate Heide står bak prosjektet og har skrevet og lest inn alle fortellingene.

Tekst: Beate Heide
Musikk: Bård Mathisen